Grote bedrijven hebben of krijgen een inzetbaarheidprobleem. Er gaan mensen met pensioen en daar komen te weinig anderen voor in de plaats. HR-professionals van het kennisnetwerk HRM Grote Bedrijven - onder andere van Heineken, Wageningen UR en Eneco - zoeken de oplossing in duurzame inzetbaarheid als strategisch managementthema.
Sociale media zijn niet meer weg te denken op de werkvloer. De uitwisselingen over privéaangelegenheden werken misschien verrijkend voor de werknemer, maar helpen een organisatie niet echt vooruit. Dat doet de zakelijke variant wel. De implementatie van Yammer is volgens insider Rick Mans zelfs ‘een van de grootste veranderingen die je in een organisatie teweeg kan brengen’.
De samenwerking tussen het HR SSC en de HR Business Partners verloopt vaak niet optimaal zo blijkt uit onderzoek. Terwijl dit juist cruciaal is om de klant optimaal en zo snel mogelijk te kunnen bedienen. HR moet een gesmeerde en efficiënte oliemachine zijn die hierdoor zijn waarde kan toevoegen aan de business. Een vijfde rol is nodig, de regierol.
Het meten van en sturen op bevlogenheid lijkt het nieuwe toverwoord voor organisaties te zijn. Allerlei vooraanstaande onderzoeksbureaus stellen bevlogenheid centraal in hun onderzoeksaanpak. Maar onzorgvuldig inzetten op bevlogenheid kan bijdragen aan een werkomgeving die als een ‘hyperzone’ functioneert; waar mensen over de toppen van hun kunnen worden gepusht, met een grote kans op langdurig verzuim of het gebruik van allerlei farmaceutische superpillen. Hoog tijd om een aantal mythes rondom bevlogenheid te ontzenuwen.
Het ongewenst uitstromen van medewerkers brengt veel kosten met zich mee. Hierbij geldt dat een laag vrijwillig uitstroompercentage in een organisatie zorgt voor meer winstgevendheid en klanttevredenheid (Cascio, 2002). Nog belangrijker, de kosten van een uitgestroomde gemiddeld presterende medewerker die acht dollar per uur verdiende zijn geraamd tussen de 3500 en 25000 dollar (Zeynep & Huckman, 2008). Concluderend, uitstroom van medewerkers is kostbaar en met name ongewenst vrijwillige uitstroom leidt tot grote negatieve impact binnen organisaties. Inzicht in de beweegredenen van met name deze laatste groep is essentieel om indirect kosten te besparen en competitieve voorsprong te behouden.
Een twee keer hogere winst per medewerker, het onmiskenbare rendement van strategisch talentmanagement. Voor de meeste organisaties is dit echter geen strategisch thema. Sterker, slechts heel weinig organisaties beschikken over een formeel TM-programma. Dat is bij Heineken wel anders. “We meten alles.”
Werkgevers kunnen demotie gebruiken als instrument om de kosten van vergrijzing het hoofd te bieden. De werknemer aanvaardt een functie op een lager niveau dan zijn huidige functie: dat betekent meestal ook een kleiner salaris, en misschien verzet.
U stelt uw medewerkers centraal in uw onderneming. U bent ervan overtuigd dat er niets mis is met uw personeelsbeleid, want u hebt alleen maar tevreden werknemers. Maar is uw personeelsbeleid al leeftijdsbewust? Is het beleid misschien op dat punt voor verbetering vatbaar? Weet u dat de tijd nu rijp is om uw beleid te richten op de verschillende levensfases van de werknemer en wel vanaf het begin van de loopbaan, zodat de werknemer actief, vitaal en werkend ouder kan worden?
Employee Self Service (ESS), oftewel: de werknemer doet het zelf. Niet langer holt hij om de haverklap naar de HR-afdeling om zijn verlof te regelen of zich beter te melden. En de HR-afdeling op haar beurt kan hierdoor inhoudelijk uitdagender werk doen, dat beter past bij haar taakomschrijving. Is deze vorm van e-HRM inderdaad zo zaligmakend?
De resultaten van HR-beleid meetbaar maken speelt een steeds grotere rol binnen organisaties. De krappe arbeidsmarkt en de druk vanuit het management om aantoonbare resultaten te laten zien, onderstrepen het belang van actuele cijfers. Een spoedcursus ken- en stuurgetallen.