Maar liefst 77 procent van het Nederlandse bedrijfleven verwacht dat dit jaar hun performance management aangepast moet worden. Onder de HR-verantwoordelijken ligt dit percentage zelfs op 94 procent, zo blijkt uit onderzoek van TruQu onder medewerkers van 107 organisaties.
Caroline van Nieuwkerk is met ingang van 1 december 2016 benoemd tot Regional People & Culture Director Western Europe bij ISS Facility Services.
HR zou huidige en toekomstige vacatures en functies in taken moeten opdelen. Deze aanpak past in het tijdbeeld, waarin organisaties steeds scherper willen sturen op wat ze daadwerkelijk nodig hebben.
Kent u of bent u de potentiële winnaar van de HR Proffie, dé prijs voor het beste HR-beleid van Nederland in 2016? Eerdere winnaars zijn onder meer KPN, FrieslandCampina, Pon, Hero Benelux en Booking.com.
Welke prioriteiten gaan uw HR-agenda voor 2017 bepalen? Welke trends zullen van invloed zijn op uw werk als HR-professional? HR Praktijk zet het voor u op een rij.
Nederlanders zijn in verhouding met hun Europese collega’s het meest energiek en productief gedurende de werkdag. Daarnaast hebben Nederlandse werknemers het minst last van energydips: een op de drie geeft aan zich minder energiek te voelen na de lunch, tegenover 47 procent in de rest van Europa. Dit blijkt uit het European Eating at Work onderzoek van Eurest, uitgevoerd door TNS onder 9.477 werknemers in tien Europese landen.
De arbeidsmarkt is continue in beweging. Oude beroepenstructuren voldoen niet meer. Organisaties moeten zich daarvoor openstellen, ook voor bestaande functies. Tijd om de functieomschrijvingen eens goed tegen het licht te houden.
(HR-)managers voelen de druk van hogerhand en van medewerkers om constant te voldoen aan de laatste trends op de arbeidsmarkt om een zo ideaal mogelijk werkrooster te bieden. Deze trends veranderen echter snel en binnen nu en vier jaar zullen werkomgevingen er totaal anders uitzien. Paralax identificeert 4 trends.
Nederlandse werknemers vinden de gewoontes van hun collega’s regelmatig storend. De vervelende gewoontes lijken in eerste instantie onschuldig, maar kunnen een serieuze belemmering vormen voor de samenwerking en werksfeer in organisaties. Werknemers ontvangen bijvoorbeeld regelmatig belangrijke informatie te laat, worden onderbroken in vergaderingen of moeten de ‘rotzooi’ van een collega opruimen.
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat payrollbedrijven wettelijk gezien uitzendbureaus zijn. Daarmee vallen payrollbedrijven en detacheerders ook onder de soepele flexregels van uitzendbureaus.