Een maatschappelijk vraagstuk als diversiteit en inclusie aanpakken is een vorm van innovatie. En een van de methoden die bedrijven en organisaties daarbij toe kunnen toepassen is Design Thinking. In haar keynote op de Diversity Summit 2018 - georganiseerd door Deniece von Harras van NL Zakenvrouwen | SmartUp Network - lichtte Janne Vereijken die methode toe aan de hand van een praktijkvoorbeeld.
Draagt de aanstelling van een Chief Diversity Officer (CDO) bij aan het verhogen van de diversiteit binnen organisaties? Deze vraag stond centraal op de Diversity Summit in Rotterdam, waar voor het eerst werkgevers, werknemers en vertegenwoordigers van de doelgroep bijeenkwamen om de stand van zaken op het gebied van diversiteit en inclusie in het bedrijfsleven te bespreken.
Bedrijven die actief werken aan hun cultuur zijn aantoonbaar succesvoller; niet alleen hebben ze vaak een hogere omzet, maar hun digitale innovaties hebben ook een hogere slagingskans. Dat blijkt uit onderzoek van Cognizant en HfS Research.
De zelforganisatiehype lijkt alweer over zijn hoogtepunt te zijn. Lijkt, want veel organisaties hebben deze werkwijze inmiddels geïncorporeerd en zo het nieuwe normaal gevonden. Ze zijn overgegaan naar een ‘nieuwe’ alledaagse routine, vaak voorzien van een label dat niet meer de vorm (zelforganisatie) maar het doel benoemt (‘klant centraal’ of ‘de vitale organisatie’).
Ruim een derde van de werknemers die in 2015 begonnen in een flexibele onderwijsbaan stroomde binnen een jaar door naar een vaste baan. Vijf jaar eerder was dat nog 24 procent. Het onderwijs was de enige bedrijfstak waar het aandeel doorstromers van flexibel naar vast in vijf jaar toenam. Dit meldt het CBS op basis van nieuw onderzoek op basis van registraties.
HR-professionals die holacracy, Semco-stijl of zelfsturing volgens het Buurtzorg-model willen nadoen staan aan het eind van de dag met lege handen. Laat de hype lekker de hype, vindt organisatiefilosoof Ben Kuiken. Want alleen op het niveau van individuele medewerkers kun je werkelijk iets bereiken.
De Strategische Personeelsplanning (SPP) van grote organisaties faalt op twee belangrijke fronten. Ze weten niet welke competenties nodig zijn en vast en flex zijn erg gescheiden.
“Schaf de hele HR-kolom af met al hun verzinsels, formulieren, systemen en personeelsdossiers. Hoe verfrissend zou dat zijn”, aldus Antoon Vugts, directeur HR aan de Universiteit Maastricht op LinkedIn. Meer dan duizend likes en meer dan honderd inhoudelijke reacties volgden...
Salesforce mag zich net als in 2017 de nummer 1 werkgever van de wereld noemen. Dat maakt Great Place to Work bekend. Een World’s Best Workplace is een organisatie die in meer dan vijf landen erkend is als goede werkgever vanuit het perspectief van de medewerker (gemeten door 58 stellingen over de mate van vertrouwen, trots en plezier) en vanuit het perspectief van de organisatie (analyse van het werkgeversbeleid op basis van negen thema’s).
Het vaak geclaimde voordeel van thuiswerken, namelijk dat de bevlogenheid toeneemt vanwege grotere autonomie, is er niet bij thuiswerkende ambtenaren. Ook denken top managers te rooskleurig over de ervaringen van medewerkers. Dit vormt een potentieel gevaar bij het implementeren van innovaties. Dat stelt bestuurskundige Hanna de Vries in haar proefschrift over telewerken in de publieke sector en de gevolgen daarvan.