Meer dan ooit richten werkgevers overal ter wereld zich de komende tijd op de gezondheid, het financiële welzijn en de ambities van hun personeel. Dat blijkt uit het wereldwijde Global Talent Trends 2020-onderzoek van adviesbureau Mercer. Het onderzoek identificeert vier trends en wijst uit dat een empathische personeelsaanpak van organisaties hét recept is ten tijde van de coronacrisis.
Als gevolg van de Corona pandemie is thuiswerken voor velen verplicht geworden. Hoewel flexibiliteit en de mogelijkheid tot thuiswerken belangrijke factoren voor werktevredenheid zijn voor Nederlandse professionals, zijn er normaal gesproken niet veel mensen die elke dag thuis werken. In deze nieuwe manier van werken is het voor managers essentieel om hun teams goed te blijven begeleiden om zowel de productiviteit als de motivatie hoog te houden. Hoe doe je dat op afstand?
Nederland wordt tijdens de coronacrisis vooral draaiende gehouden door vrouwen. Bijna twee derde van de zogeheten ‘cruciale beroepen’ wordt vervuld door vrouwen, blijkt uit een analyse van Consultancy.nl.
De Leesman methodiek, die meer dan 90 indicatoren in de werkomgeving onderzoekt, laat zien hoe de werkomgeving werknemers ondersteunt en hoe dit de persoonlijke en teamproductiviteit, de kennisoverdracht en de mate van trots op de organisatie beïnvloedt. Om ook de werkomgeving thuis goed te onderzoeken heeft Leesman nu een nieuwe module ontwikkeld die inzoomt op de wijze waarop de thuisomgeving dit alles ondersteunt.
De komende twee jaar zullen elf ontwikkelingen binnen HR, mobiliteit en employability een sterke nadruk leggen op de ontwikkeling en het behoud van menselijk kapitaal in bedrijven en organisaties. Door de schaarste op de arbeidsmarkt, nieuwe wetgeving en een reeks nieuwe arbeidsmarkttools groeien de noodzaak en de mogelijkheden om talenten beter te benutten.
De medewerkers van Nederland hebben gesproken. Zij riepen weer diverse organisaties uit tot de Beste Werkgever per branche van 2019-2020. Beste Werkgevers blijken een aantal zaken gemeen te hebben.
De voordelen van betrokken medewerkers zijn in tal van onderzoeken benoemd. Een hogere betrokkenheid leidt bijvoorbeeld tot een hogere performance en winstgevendheid, maar ook minder ziektemeldingen, bedrijfsongevallen en veiligheidsincidenten. Toch voelen medewerkers zich nog altijd belemmerd in hun productiviteit; in Nederland is dit zelfs bij zeven op de tien het geval. Hoe vergroot je als werkgever dan concreet de medewerkersbetrokkenheid?
Werknemers met een flexibele arbeidsrelatie die zich op het werk ontwikkelen, hetzij door het volgen van cursussen, hetzij door het verrichten van leerrijk werk, houden vaker hun baan en komen minder vaak zonder werk te zitten. Dat geldt voor alle soorten flexwerk. Dat blijkt uit een analyse van de loopbanen van flexibele werknemers, die het CBS heeft uitgevoerd in samenwerking met Maastricht University.
Nudges zijn veranderingen in de omgeving waarin mensen keuzes maken. Nudges hebben als doel de beslissing van een persoon naar de 'verstandige' keuze te sturen, zonder alternatieve opties te verbieden of financiële prikkels te beïnvloeden. Promovenda Tina Venema deed voor haar proefschrift onderzoek naar nudges. Haar bevindingen tonen aan dat de voorkeuren van mensen een belangrijke randvoorwaarde vormen voor de invloed die een nudge heeft op de beslissing.
Suzanne van Helvoort-Schaap (47) is per 1 januari 2020 aangesteld als de nieuwe Director Human Resources voor Ricoh Nederland. In haar nieuwe rol als Director Human Resources is ze ook HR verantwoordelijk voor Ricoh Europe Supply Chain Management, Ricoh Europe Nederland en Ricoh International BV. Ze is met deze aanstelling tevens toegevoegd als lid van de Board van Ricoh Nederland.