Top Employers Institute heeft recent de Top Employers 2025 bekendgemaakt, met 16 Nederlandse organisaties die voor het eerst het certificaat hebben behaald. In totaal mogen 64 bedrijven in Nederland zich in 2025 officieel Top Employer noemen.
Vier op de tien Nederlandse HR-professionals overweegt om binnen een jaar de sector te verlaten. Dit komt deels doordat twee derde van hen graag meer aandacht zou willen schenken aan het verbeteren van de bedrijfscultuur, maar zich beperkt voelt door de tijd die ze kwijt zijn aan administratieve taken.
Bedrijven beoordelen werknemers steeds vaker op potentiële vaardigheden in plaats van op prestaties. Helaas pakt dat bij promoties niet altijd goed uit zo blijkt uit nieuw onderzoek.
Poléanne Vluggen, een HR-leider die mensgericht leiderschap combineert met een scherp oog voor bedrijfsresultaten.
HR-professionals zijn weinig bezig met de impact van AI, robotisering en digitalisering op het personeelsbeleid. Zo weet slechts 7% wat het in de komende twee jaar concreet betekent zo blijkt uit het HR-Trendonderzoek van Berenschot. Het bedrijfsleven en de overheid laten volgens het adviesbureau op grote schaal kansen liggen. Niet alleen op het gebied van digitalisering, maar ook op het gebied van de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Maar liefst 35 procent van de groeibedrijven heeft medewerkers door laten groeien naar functies waarvoor zij eigenlijk onvoldoende expertise hebben. Dit blijkt uit de Growth Generator, een onderzoek naar de uitdagingen die bedrijven tegenkomen wanneer zij groeien.
HR-professionals kunnen zich opmaken voor een rustig jaar, want grote ingrepen in het sociaal beleid blijven uit in het op Prinsjesdag gepresenteerde beleid. Twee details: werken gaat iets meer lonen en oudere werknemers in dienst nemen wordt fiscaal minder gunstig.
Hoe zorg je voor een veilig werkklimaat en een cultuur waarin iedereen zich durft uit te spreken? Door gesprekken te faciliteren. En dat kan door een moderne hofnar in te huren, de zogenaamde profnar. En het daarna in de organisatie te verankeren door bijvoorbeeld het houden van 'kampvuurgesprekken'.
Sijthoff Media, bekend om zijn succesvolle buy & build-strategie en met meer dan 20 merken onder één dak, heeft een sterke positie in het B2B-landschap veroverd met een maandelijks bereik van 3,5 miljoen professionals. Dit biedt een unieke kans om als één sterk, verenigd bedrijf in de markt te opereren. Om de samenwerking tussen de diverse merken te versterken en de integratie van activiteiten te versnellen, treedt Myrthe van der Erve per 1 september toe tot de directie als COO.
Ouderenzorgorganisatie tanteLouise heeft de meest creatieve ‘out-of-the-box’ oplossing om de arbeidsmarktkrapte te lijf te gaan. En daarmee wint het de Nationale HR Zorg Award 2024. Het pakt het arbeidsmarkttekort bij de kern aan door te kijken naar de zorgvraag. En het is volgens de jury een typisch voorbeeld van omdenken, het thema van deze award-editie.