Door de coronacrisis zijn de digitale skills van de meeste werknemers er behoorlijk op vooruit gegaan. En dat is te merken aan de behoefte aan leertools zo laat het rapport zien. Medewerkers hebben behoefte aan andere leermethoden, methoden die zo flexibel zijn dat men kan leren waar en wanneer het hen uitkomt en op een manier die bij hen past.
Meer dan ‘nice to have’
Als goed werkgever zorg je ervoor dat je een organisatiecultuur hebt die de ontwikkeling van medewerkers stimuleert en faciliteert. Dagelijks leren hoort hierbij aldus Amanda Kowal Kenyon, Chief Employee Experience Officer bij Ketchum. Medewerkers kunnen bij het PR- en communicatiebureau in diverse teams en projecten werken. En dat begint met het inbedden van leren en ontwikkelen in de dagelijkse praktijk aldus Kenyon. De mogelijkheid om continu te leren, op een manier en moment die bij je past is meer geworden dan ‘nice to have’. Medewerkers verwachten het en menig getalenteerde medewerker kijkt verder als dat er niet is.
L&D-tools
Uit het rapport komen drie L&D-tools naar voren die de boventoon voeren:
- Op maat gemaakte content
- Nudges voor gedrag en ontwikkeling
- Online ‘peer learning networks’
Nudges
Dr. Serena Huang, Head of People Analytics bij PayPal, heeft in het rapport drie tips voor L&D-professionals. Allereerst raadt zij aan om People Analytics vroeg in het proces mee te nemen. Zij weten als geen ander hoe je metingen op moet zetten zodat je op de juiste manier gedrag en uitkomst kunt meten. Verder raadt ze aan om te experimenteren met wat wel en niet werkt. Zo kun je bijvoorbeeld testen wat beter werkt, op locatie of online. Tot slot raadt ze zogenaamde nudges aan als reminder voor de toepassing van het geleerde.
“Use nudges. Consider working with organizational psychologists to design nudges (encouraging reminders) that prompt learning. Design tests to find out which nudges are most effective.”
Dr. Serena Huang, Head of People Analytics bij PayPal
Nudges kunnen worden gebruikt om medewerkers te laten zien hoe ze het geleerde in de praktijk kunnen brengen en/of als follow-up die ervoor zorgt dat belangrijke ideeën beklijven.
Een voorbeeld van een nudge
LEADX
Samenwerking LMD, DEI en People Analytics
De helft van de L&D-specialisten geeft aan dat zij dit jaar een groter budget te besteden hebben. Een groter budget zorgt nog niet direct voor een groter bereik en impact. Daarvoor werken de meesten samen met andere afdelingen. Zo melden veel L&D-professionals dat ze de banden met de verantwoordelijken voor Leiderschap en Management Development, Diversiteit, gelijkheid en Inclusie (DEI) en people analytics steeds meer aantrekken.
Bron: Forbes 7 Key Insights From The 2022 LinkedIn Learning Report The Transformation of L&D