Lees in dat geval mijn laatste zakelijke boek er nog eens op na: ‘Dienend Leiderschap, het wérkt’.
Schrijven zat al in me. Na een aantal boeken over HR en Leiderschap was bij mij de ‘droom’ gegroeid een roman te schrijven. Het zijn twee aparte werelden. In mijn zakelijke boeken was er meer sprake van het ‘downloaden’ van opgedane kennis en ervaring uit het vak naar papier. Geen sinecure maar toch een relatief makkelijk opgave omdat je weet waar je het over hebt.
Omdat schrijven me altijd veel plezier heeft gegeven, ontstond geleidelijk aan die droom van het schrijven van een roman. Vraag is dan waarover en welk verhaal. Toen ik voor mijn werk in de tachtiger jaren in Geneve was maakte ik persoonlijk iets mee. En mijn Amerikaanse collega, met wie ik daar was, en ik werden het al snel eens dat over dat voorval een boek geschreven moest worden. Zo uniek was het. Het zou nog tot 2007 duren voordat ik zover was. Niet dat ik tussentijds niet was begonnen; ik had alleen gebrek aan tijd en teveel andere professionele uitdagingen. Maar die latente droom bleef en op een gegeven moment kwam ik een deel tegen van mijn eerste boek. Een bladzijde of 60 in totaal. Ik las het en besloot het door te sturen naar de redactrice van mijn zakelijke boeken en binnen 24 uur reageerde zij: “Ik wil weten hoe het afloopt”. Dat was de doorslag en een jaar later zag mijn eerste psychologische roman ‘Onvermijdelijk’ het daglicht.
HR-achtergrond
Ik vond het een spannend proces: het uitdenken van een verhaallijn, de plot, schrijfwijze, psychologische opbouw, etc. Daar ontdekte ik dat mijn HR-achtergrond me heel veel bagage had meegegeven. Duizenden mensen zijn aan mij voorbij gegaan en dat geeft je inzicht in de mens, de verbanden, het spel dat mensen spelen, de interpersoonlijke relaties en hun unieke persoonlijkheden. Met die bagage was het relatief makkelijk om van Personeel naar Personages te gaan. Want die heb je in ieder boek nodig en mijn referentiekader was overladen met ‘allerlei soorten karakters’. Dus mocht je in een van mijn boeken iets tegenkomen wat je herkent, dan kan het zomaar zijn dat je ‘verwerkt’ bent.
Na de psychologische roman stelde ik mezelf een volgende uitdaging: een psychologische thriller. Een artikel in Brabants Nieuwsblad bracht me op het idee van ‘Verdwenen’. En toen dat boek in 2012 uitkwam maakte mijn vrouw me erop attent dat er ‘geen recherchewerk was verricht’. In het boek ‘Caitlin Verborgen verleden’ is de figuur van Caitlin Dern ontstaan: een jonge, van oorsprong Iraanse vrouw, geadopteerd door Engelse ouders en werkzaam bij de politie in Brighton. Een krachtige persoonlijkheid met veel ‘bagage’. Mijn uitgever en ik waren het er snel over eens dat er meer boeken zaten in haar persoonlijkheid en achtergrond. Geen, zoals iemand zo mooi omschreef: ‘bloedstollende thrillers zoals die uit het noorden komen, maar prachtige ‘whodunnits’ in de sfeer van Midsummer murders en Lewis.
Recentelijk is er al een tweede Caitlin verschenen onder de subtitel ‘Wapenfeit’ en een derde (“Jachtig’) ligt klaar om tegen het einde van het jaar uit te komen.
Dat is nog niet alles want ik wilde twee andere genres proberen: de spirituele roman en de historische roman.
Wat de spirituele roman betreft komt in september ‘Stemmen van Verre’ op de markt, een schitterend avontuur van iemand die herinneringen heeft van vorige levens en dat gaat onderzoeken.
Eerste helft 2016 komt ‘Wandelen in liefde’ uit, een historische roman. Het betreft een verhaal gebaseerd op feiten en brieven van een Nederlandse Arts in Indonesië in de jaren 1940-1953. Het boek is nu in ruwe vorm geschreven en zal zo rond de 700 pagina’s beslaan: een fantastisch mooi en meeslepend avontuur. Verder ga ik er nog niets over zeggen, behalve dan dat ik me in oktober 10 dagen ga afzonderen om het nog eens helemaal te verfijnen.
Het laatste zegt ook iets over mijn schrijfproces: ieder idee werk ik uit in een ruwe vorm tot een boek. Dan ‘herschrijf’ ik dat waarbij de nadruk ligt op schikking van het verhaal, verhaallijn, plot, taalgebruik, grammatica, etc. Dan laat ik het boek een half jaar ‘met rust’, waarna ik het weer met een frisse blik oppak en finaliseer. Dan gaat het naar proeflezers totdat het klaar is voor de uitgever en daar doen we dit nog eens dunnetjes over.
Talenten en tekortkomingen
De recensies die ik ontvang beschrijven allemaal dat mijn kracht ligt in de dialogen, ‘het volledig en op spannende wijze uitdiepen van karakters en personages’ en de spannende opbouw van een verhaallijn. Daarom krijg ik ook terug dat mijn boeken je ‘vasthouden tot het einde en het moeilijk is deze opzij te leggen’. Uit deze commentaren blijkt wederom mijn HR-achtergrond. Ik ben er ook van overtuigd dat ik dit kan, dankzij die achtergrond, omdat we in dat prachtige vakgebied hebben geleerd naar mensen te kijken en hen te nemen met hun talenten en tekortkomingen en vooral ‘zoals zij willen zijn’. Gelijkertijd komt ook mijn leiderschap expertise daar om de hoek kijken omdat leiderschap de capaciteit is mensen de vrijheid te geven zichzelf te zijn. Zo wil ik naar mensen kijken en hen beschrijven.
Mijn passie in schrijven dient niet alleen mijn behoefte om me op creatieve manier te uiten maar heeft ook nog een hoger ideaal, namelijk de financiële vulling van een fonds dat zich inzet om financieel minder krachtige jonge mensen een studiebeurs te verschaffen. Alles daarover vind je op mijn website: www.daanfousert.nl.