Ondanks dat Het Nieuwe Werken in steeds meer organisaties voet aan de grond krijgt, ontbreekt het aan leiderschap om er daadwerkelijk een succes van te maken. “Het is 10 procent facilities, 10 procent IT en 80 procent leiderschap.” Zo blijkt uit een rondetafelgesprek in het magazine ‘Het Nieuwe Werken in bedrijf’.

“We zijn opgeleid in een cultuur waarin de manager de controle heeft, maar die controle moet hij nu juist los kunnen laten,” aldus Niek van Eijkel, facility manager Shell en een van de deelnemers aan de rondetafel. “Gevolg is dat er chaos op ons afkomt. De uitdaging is om leiding te kunnen geven aan deze dynamiek.”

Volgens Thijs Edelkoort, senior consultant bij AT Osborne, is er binnen Het Nieuwe Werken (HNW) sprake van twee golven. “In de eerste golf ging het om de knowhow, maar die is inmiddels ruimschoots bekend omdat we weten hoe we het qua technologie moeten aanpakken. Nu zitten we in de tweede golf – de knowwhy – waarin we mensen het ‘waarom’ moeten kunnen uitleggen.” 

Integrale aanpak

Thomas Mulder, directeur HR van Accenture, wijst in dit verband op het belang van resultaatgericht werken. “Bedrijven veranderen van een hiërarchie naar een meritocratie en daarin draait het om degene die het resultaat brengt ongeacht senioriteit. In een meritocratie stuur je de mensen op resultaat en gaan de bonussen naar de mensen die waarde creëren, los van hun hiërarchische positie.”

Architect Erik Veldhoen benadrukt de integraliteitsgedachte. “Ik zie dat alle projecten die niet integraal worden aangepakt maar wel het stempel Het Nieuwe Werken meekrijgen, allemaal mislukken. Om dit te voorkomen hebben we leiders nodig, mensen die waarde vertegenwoordigen en op een hoog niveau anderen kunnen boeien en binden.”