Bijna de helft van de leiders vindt zichzelf open, coachend en stimulerend. Zij geven veel verantwoordelijkheid en vertrouwen aan hun medewerkers. Dit blijkt uit de presentatie van het Nationaal Leiderschapsonderzoek 2015 tijdens de Big Improvement Day.

De mensgerichte leiderschapsstijl is daarmee duidelijk favoriet. De leiders geven zichzelf gemiddeld het rapportcijfer 7,6. Medewerkers waarderen hun leiders met het cijfer 6,8 en herkennen de aandacht voor de ‘mens’ binnen de organisatie. 36 Procent noemt hun leider mensgericht. Twee derde van de werknemers is tevreden dan wel zeer tevreden over de stijl van leidinggeven. Voor leiders is dat percentage zelfs 85 procent.

Mensgericht

Bijna de helft van de leiders zegt een mensgerichte stijl te hanteren. Dat correspondeert met hun spontane omschrijving van stijl van leiderschap als open, coachend en stimulerend. 84 Procent van de leiders die aangegeven heeft (zeer) tevreden te zijn over hun leiderschapsstijl baseert dit op objectieve feedback (bijvoorbeeld 360 graden feedback of laag ziekteverzuim) en subjectieve feedback (medewerkers zijn gemotiveerd of de leider kreeg geen klachten) van de medewerkers.
Hetzelfde geldt voor werknemers die ervaren dat hen verantwoordelijkheid wordt gegeven en
ruimte wordt geboden om goed te functioneren. De leider staat niet boven maar naast hen; hij of zij coacht gericht op het eindresultaat. Men ervaart de leider als open en eerlijk. Dit sluit aan bij het gegeven dat bij 9 van de 10 leiders de deur altijd open staat voor hun medewerkers. Vertrouwen vormt het sleutelwoord voor leiderschap. Het gaat om vertrouwen geven aan en vertrouwen krijgen van medewerkers.

“De ‘I just work here’-mentaliteit ontstaat doordat de stijl van leidinggeven niet past bij de generatie mensen van nu.”

Symen Jansma, mede-oprichter en ceo TravelBird

Vertrouwen in beleid

In het onderzoek is leiders en medewerkers gevraagd naar hun vertrouwen in het beleid. Driekwart van de leiders heeft ‘in grote mate of zelfs zeer grote mate’ vertrouwen in beleid. Bij de medewerkers is dat 41 procent. In de categorie ‘in enige mate’ is de score 46 procent bij de medewerkers en 24 procent bij de leiders. Het vertrouwen is in hoge mate positief. De verwachtingen waar de organisatie over drie jaar staat levert een vergelijkbaar beeld op. Afwijkend is dat 8 procent van de leiders een verzwakking verwacht.
De rol van het middenkader is in de ogen van leiders cruciaal voor de toekomst van organisaties. 79 Procent geeft aan dat het voor het succesvol uitvoeren van de organisatiestrategie noodzakelijk is dat medewerkers veel vrijheid krijgen en zelf keuzes kunnen maken. 70 Procent van de leiders meent zelfs dat hun organisatie omvalt als je het middenkader niet laat meedenken. 5 Procent van de leiders denkt het alleen af te kunnen.
Volgens hen hebben medewerkers op dit vlak geen enkele toegevoegde waarde.

Het Nationaal Leiderschapsonderzoek is uitgevoerd door Opleidingsinstituut de Baak, Marketing & PR Bureau Winkelman Van Hessen en NRC Q. En bestaat uit een kwantitatief en een kwalitatief deel. Aan het kwantitatief onderzoek hebben 332 leiders en 100 werknemers meegewerkt. Voor het kwalitatief onderzoek zijn tien leiders geïnterviewd.