Nederlandse werknemers vinden ethisch handelen de belangrijkste eigenschap van een leider, samen met inspirerend zijn voor het personeel. Er bestaat een direct verband tussen de financiële prestaties van organisaties en hun leiderschap: bedrijven met sterk leiderschap, zijn 40 procent succesvoller dan organisaties waar leiderschap minder belangrijk is.

Dit blijkt uit het jaarlijkse internationale onderzoek Best Company for Leadership van Hay Group onder 2300 organisaties wereldwijd.

Innovatie 

Naast leiderschap, is ook innovatie een belangrijke kritische succesfactor in de (internationale) concurrentiestrijd, zo blijkt uit het onderzoek. Erin Lap, Director Leadership & Talent bij Hay Group: ‘Wanneer werknemers worden uitgedaagd om met nieuwe ideeën te komen en ze ook de ruimte krijgen om deze voor te leggen aan het hoger management, verdwijnt de stugge hiërarchische laag en daarmee lange beslissingstrajecten. Dit vergroot het succes aanzienlijk.’

Ethiek en inspiratie

25 Procent van de Nederlandse respondenten geeft aan dat een goede leider ‘ethiek’ moet bezitten. Leiders worden gezien als rolmodel binnen de organisatie. En 37 procent van de Nederlandse werknemers verwacht dan ook dat leiders kunnen inspireren en betekenis geven aan het werk vanuit een sterke visie. ‘De nieuwe generatie Nederlandse werknemers is veel meer op zoek naar een combinatie tussen werk en zingeving en minder naar zekerheid en vastigheid,’ aldus Lap.