Medewerkers beoordelen de mate waarin leidinggevenden hen op de hoogte houden van wat er speelt in de organisatie gemiddeld met een krappe voldoende: een 5,9. Dit blijkt uit onderzoek van Effectory onder ruim 400.000 medewerkers uit 800 organisaties.

Ook de stelling ‘Ik vind dat het management de strategie en het beleid goed communiceert in de organisatie’ scoort een 5,3.

Rolduidelijkheid

Verder blijkt uit het onderzoek dat medewerkers in bureaucratische organisaties minder goed weten hoe ze hun werkzaamheden moeten uitvoeren. Voor hen is dit onduidelijker dan voor medewerkers in platte organisaties met korte communicatielijnen. Rolduidelijkheid scoort binnen bureaucratische organisaties een 6,5, in plattere organisaties een 7,2.

Grotere plaatje mist

Dit terwijl in bureaucratische organisaties verantwoordelijkheden juist nauwkeurig en uitgebreid zijn vastgelegd in procedures en protocollen. Uit het onderzoek blijkt dat dit juist ervoor zorgt dat medewerkers het grotere plaatje missen. Ze weten niet wat het organisatiedoel is en wat hun werk daaraan bijdraagt. Medewerkers weten vaak heel goed wát ze moeten doen, maar niet altijd waaróm.