Door: Simone van Neerven, expert in innovatie en design thinking
Toen in 1956 Gillis Lundgren, een van de eerste IKEA-medewerkers, een IKEA-tafel kocht en deze in zijn auto mee wilde nemen, stuitte hij op een probleem. Het paste bij lange na niet in zijn auto en zag dat hij niet de enige was met dit probleem. En dat gaf hem een lumineus idee. Het zou wel passen als de poten niet meer onder de tafel zouden zitten. Ik zie het zo voor me.
Krankzinnig idee
De IKEA-medewerker die enthousiast bij haar of zijn manager aan het bureau komt en zegt: “Ik heb nou toch een goed idee. We zagen gewoon die stoelpoten van de tafel af!”. Het merendeel van de managers zou hier waarschijnlijk volledig op afhaken. Maar bij IKEA zag iemand juist wel licht in zo’n krankzinnig idee, en pakte erop door. De rest is geschiedenis.
Dan doe ik het zelf wel
Maar dat het ook anders kan lopen laat het voorbeeld van Eric Yuan zien. Eind jaren negentig ging hij als een van de eerste werknemers bij Webex werken, een breed platform voor bellen, chatten en videovergaderen. Tien jaar later werd dat overgenomen door Cisco.
Yuan sprak regelmatig met gebruikers van Webex en wist dat er veel ontevredenheid was over het product. Hij schaamde zich daarvoor en kaartte meermaals aan dat de service drastisch verbeterd moest worden. Maar zijn management wilde niet naar hem luisteren. Hij raakte gedesillusioneerd en had geen plezier meer in zijn werk.
Hij besloot om dan maar zelf een dergelijk platform te gaan ontwikkelen dat wel gebruiksvriendelijk zou zijn en vertrok. Meer dan 40 talenten gingen met hem mee om samen met hem het nieuwe avontuur aan te gaan. Dit was de start van Zoom, het video conferencing-platform dat we vandaag de dag allemaal kennen en dat we vast vaker gebruiken dan Webex.
Medewerkers spreken zich niet meer uit
Baanbrekende concepten beginnen vaak met een raar of zelfs absurd idee van een medewerker, meestal omdat die in zijn eigen werkomgeving een probleem tegenkomt, zich daarover verwondert en dat gewoon wil oplossen. Maar de meeste ideeën worden weggewuifd omdat ze te onconventioneel zijn en niet begrepen worden.
Uit onderzoek van Karin Hurt and David Dye blijkt onder andere dat tweederde van de medewerkers zich niet uitspreekt omdat ze denken dat hun management handelt met het motto ‘dit is hoe we het altijd hier doen’. De helft heeft het gevoel dat er toch niets mee gebeurt en zegt dat hen ook nooit gevraagd wordt om ideeën te delen.
Leiders met lef zijn sleutel tot succes
Maar de crux zit ‘em erin dat een idee pas een succes wordt als de leider in staat is om met een open vizier naar het idee te kijken en het lef heeft om erop door te pakken. Dat vraagt om leiders met een open geest waar medewerkers zich zo goed bij voelen dat ze ook een krankzinnig idee durven te delen. En wij onze IKEA-meubels dus alweer bijna 70 jaar zelf monteren.