De coronacrisis heeft de rol van leidinggevenden veranderd. Zo zijn de rollen van de leidende en de organiserende manager afgenomen met 6 en 7 procent. Rollen waar meer focus op gekomen zijn: de coachende en de ondernemende manager. Respectievelijk zijn deze toegenomen met 3 en 16 procent.

Dit blijkt uit Het Nationale Management Onderzoek, uitgevoerd door ISBW onder ruim 1.200 werkenden in loondienst. Bijna de helft (48%) van de werkenden heeft het gevoel dat zijn manager hem vertrouwt dat hij thuis net zo hard werkt als op kantoor. Het is één op de zeven (15%) werknemers die dit gevoel niet heeft, de rest is neutraal.

Behalve dat managers niet kunnen controleren hoe hard medewerkers werken, vraagt het thuiswerken ook om een bepaalde zelfstandigheid van medewerkers, nu de manager niet altijd daar is om vragen aan te stellen. Die zelfstandigheid doet een kwart van de medewerkers goed: zij bloeien er door op. Tegelijk heeft ruim één op de tien er last van dat hij nu niet direct vragen kan stellen aan zijn manager: deze groep wordt extra onzeker door de zelfstandigheid.