Dat is de conclusie van een onderzoek van Sharp onder 6.000 kantoormedewerkers in negen Europese landen. Bedrijven hebben nog altijd hun technologie niet op orde; zo wachten werknemers gemiddeld 6 minuten tot de printer is opgewarmd en 7 minuten op het printen van hun documenten. Ze wachten gemiddeld iets meer dan 7 minuten bij het aanzetten van de audiovisuele apparatuur en bijna 9 minuten op het opnieuw opstarten of repareren van niet goed werkende apparatuur.
Uit het onderzoek blijkt bovendien dat ruim 25 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers tijd spendeert aan collega’s die niet goed weten hoe de audiovisuele apparatuur, printers en scanners werken. Ze steken dagelijks gemiddeld 18 minuten in het helpen van een collega met apparatuur en software.
Vindbaarheid documenten
Bijna 30 procent van de ondervraagde Nederlandse werknemers geeft ook te kennen dat ze hun tijd verspillen aan het zoeken naar documenten, omdat deze niet eenvoudig terug te vinden of te delen zijn. Gemiddeld besteden werknemers bijna 19 minuten per dag aan het zoeken naar documenten en afbeeldingen.