Weet u hoe u een slechte manager herkent? Vrij eenvoudig: die klaagt voortdurend dat hij of zij het zo druk heeft. Waarom maakt klagen over drukte iemand tot slechte manager? Weer vrij eenvoudig: vraag uzelf af wat drukte is. Maar niet te vroeg juichen, dit is niet het zoveelste bash-the-manager stukje. In deze column ligt HR op het hakblok. Maar je kunt verschil maken. Door de hefboom te vinden.

Druk zijn betekent dat je teveel dingen wil doen in te weinig daarvoor beschikbare tijd. De ambitie om dingen te verwezenlijken strookt niet met de hoeveelheid beschikbare middelen. Tijd in dit geval. Druk zijn betekent dus iets willen doen waar je geen tijd voor hebt. Iets willen dat niet kan. Je zou het ook dom zijn kunnen noemen, maar dat mag natuurlijk niet.

Drukte ontstaat omdat mensen óf niet kunnen delegeren en denken alles zelf te moeten doen, óf het betekent dat iemand niet kan prioriteren en denkt dat alles belangrijk is. Als je denkt dat alles belangrijk is, ja, dan krijg je het wel druk. Volgens mij kan een goede manager prioriteren en delegeren. Dat lijken mij zelfs kernkwaliteiten om manager te kunnen zijn. Drukte betekent dus dat je die beide zaken niet goed beheerst. Voilà, een slechte manager.

HR op het hakblok

Maar niet te vroeg juichen, dit is niet het zoveelste bash-the-manager stukje. In deze column ligt HR op het hakblok. En laat het nou toevallig bij HR doorgaans heel erg druk zijn. Vraag aan een gemiddelde HR-manager wat de ambities allemaal zijn. Ik voorspel: je hebt niet de tijd om de lijst helemaal uit te zitten. Er moet aan talentmanagement worden gedaan, vitaliteit moet bevorderd worden, duurzame inzetbaarheid moet gewaarborgd worden, er moet geïnvesteerd worden in diversiteit, het management is natuurlijk naadje en moet snel ontwikkeld worden en ondertussen moet het personeel hoognodig opgeleid worden. Och jee, vergeet ik corona bijna. Als je alles tegelijk doet, krijg je niks.

Hefboom vinden

Het verschil maken gaat over de hefboom vinden. De hefboom die met weinig moeite heel veel in werking zet. Díe ingreep, díe interventie, díe investering die maakt dat er in de organisatie nieuw elan ontstaat. Om dat te kunnen zien moet je boven de zaken te hangen. Niet in de drukte er tussenin. Om dat te kunnen moet je niet al je klanten tevreden willen houden, maar zelf nadenken. Dan moet je een beetje lui durven zijn. Want luie mensen hebben het overzicht, die weten wanneer er écht iets moet gebeuren.
We hebben vaak onze mond vol dat het belangrijk is om nee te zeggen. Maar we zeggen voortdurend “ja”. “Ja” tegen de dingen die er net niet genoeg toe doen. Goed HR ziet waar de crux is, waar de hefboom zich bevindt en heeft het lef om volledig daarop in te zetten. Om echt het verschil te maken. Zodat klanten nog blijer worden, medewerkers nog mooier en leiders nog inspirerender. Want daar gaat het om. Niet om al die drukte. Ik zou zeggen: neem een dagje vrij, geniet van het weer, dat werkt veel efficiënter.