Het vertrouwen in de arbeidsmarkt krabbelt steeds verder op. Het merendeel schat zijn eigen kansen voor de komende twee jaar positief in. Dit en meer blijkt uit de HR-trendmonitor van Sparkey HR strategy & insights (powered by Motivaction) en PROOF.

Loyaliteit van medewerkers

De gemiddelde eNPS (=employee net promotor score) in Nederland is 40 (52% geeft een 8 of hoger, 12% geeft een 0-5). Het grootste deel van de werkende Nederlanders is Promotor. Zij zijn ambassadeurs en bevelen hun werkgever actief aan. 36% zijn Passives. Zij zijn tevreden maar niet zodanig dat zij hun werkgever aanbevelen aan anderen. 25% is een Detractor. Dit zijn ontevreden medewerkers en die mogelijk actief opzoek zijn naar een nieuwe baan.

Tip: zorg dat je zicht houdt op de eNPS scores binnen jouw organisatie zodat je een beeld hebt bij de loyaliteit en tevredenheid van je medewerkers. Zo weet je wie je in kan zetten als ambassadeur of wie je juist extra in de gaten moet houden omdat deze collega misschien van plan is om jouw organisatie te verlaten, als je geen actie onderneemt.

Sociale veiligheid

Met de huidige ontwikkelingen en de ‘me-too’ affaires die zich opstapelen krijgt sociale veiligheid een steeds grotere prioriteit binnen organisaties. Medewerkers verwachten ook dat hun werkgever hier actief actie op onderneemt. Hoewel de meeste werkende Nederlanders aangeven het gevoel te hebben zichzelf te kunnen zijn bij hun huidige werkgever, is er wat betreft communicatie over thema’s als ‘seksueel ongewenst gedrag’ en ‘beleid en protocol’ nog een wereld te winnen.

Met de stelling ‘Ik heb het gevoel dat ik bij mijn huidige werkgever mezelf kan zijn, ongeacht mijn achtergrond, persoonlijke kenmerken en keuzes’ is 75% het eens. 6% (zeer) oneens. 19% niet eens, niet oneens.

Met de stelling ‘Het is mij duidelijk welk beleid mijn organisatie hanteert omtrent grensoverschrijdend gedrag is de helft het eens. 36% niet eens, niet oneens. En 14% het (zeer) oneens.

Leiderschapsstijl

Medewerkers hebben de grootste voorkeur voor een leidinggevende die ze aanstuurt als facilitator: een leidinggevende die ondersteunt en zorgt dat het team zijn werk goed kan doen.

Uit de resultaten blijkt dat de voorkeur wat betreft leiderschapsstijl per persoon verschilt. Hoger opgeleiden zien hun leidinggevende liever niet als regisseur die besluitvaardig is en stuurt op deadlines. Terwijl jongere medewerkers hier juist wel een voorkeur voor hebben.

Tip: hoe medewerkers het liefst worden aangestuurd door hun leidinggevende verschilt. Tegelijkertijd is niet iedere leiderschapsstijl bij elke leidinggevende even passend. Zorg dat je zicht hebt op de behoefte van medewerkers en het profiel van de leidinggevenden binnen jouw organisatie. Help leidinggevenden om hun sterke punten als leider verder te ontwikkelen en equipeer ze om te kunnen schakelen tussen verschillende leiderschapsstijlen mocht dit nodig zijn. Maar wel op een manier die bij de leidinggevende past.

Genoeg werk aan de winkel dus als het gaat om medewerkers binden en boeien. Zeker na een twee jaar voornamelijk werken op afstand. Medewerkers verwachten ook dit jaar dat er binnen hun organisatie wordt gewerkt aan een open en veilige werkomgeving waarin sociale veiligheid en leiderschap hoog op de agenda staan.