Bedrijven moeten voor een werkomgeving zorgen waarin managers hun werknemers kunnen motiveren en inspireren. Daarnaast is effectief ‘empowering’ leiderschap afhankelijk van de invloed die werknemers op de manager hebben én van het karakter van de manager.

Dit stelt Natalia Hakimi in haar proefschrift ‘Leader Empowering Behaviour: The Leader’s Perspective’, waarop zij  promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Hakimi toont aan dat het vertrouwen van de manager in werknemers een belangrijke motivatiefactor voor empowering is. Zorgvuldige managers vertrouwen op de integriteit en prestaties van hun werknemers. En zij gebruiken dit vertrouwen om werknemers te motiveren en hen autonomie en verantwoordelijkheid te geven.

Werknemersbetrokkenheid

Bedrijven die een effectief empowerment programma willen, moeten rekening houden met deze karaktereigenschappen en omgevingsfactoren van de manager. Alleen dan kan hij adequate beslissingen nemen die ervoor zorgen dat werknemers hun werk leuk vinden en dat zij zich bij de organisatie betrokken voelen.

Daarnaast adviseert Hakimi dat organisaties de verantwoordelijkheid bij de werknemers zelf legt en deze niet afschuift op de manager.

Vrouwelijke managers

Ook stelt de promovenda dat vrouwelijke managers zichzelf over het algemeen meer moeten bewijzen. Dit zorgt bij hen voor minder vertrouwen in werknemers, waardoor zij minder kunnen empoweren. Als organisaties hier rekening mee houden, kunnen zij de empowering strategie van vrouwelijke managers op waarde schatten. En kan de effectiviteit van het empowering leiderschap beter geëvalueerd worden.