Medewerkers verbinden zich aan overtuigingen; aan een hoger doel van de organisatie waarin ze zichzelf herkennen. Dit purpose-besef speelt een steeds grotere rol voor medewerkers om bij een organisatie te gaan of blijven werken. Hier is een belangrijke rol voor de top weggelegd. Leidinggevenden nemen op hun beurt medewerkers mee in het verhaal van de organisatie en vertalen dit door naar hun eigen unit, afdeling of team. 5 tips voor de top als aanjager en leidinggevenden als vliegwiel.

De top geeft richting aan waar de organisatie naartoe gaat en hoe ze dat doet. Directieleden handelen naar de waarden en laten hun commitment zien. Voorbeeldgedrag van de top is de drijfveer van succes: als de top geen rolmodel is, hoe kunnen we dan verwachten dan andere leidinggevenden zich gedragen als rolmodellen?

5 tips voor de top als aanjager

  1. De top is één team. Betrek de directieleden bij het ontwikkelen van het organisatieverhaal en zorg ervoor dat zij erachter staan. Alleen dan kunnen ze hier als team ook invulling aan geven en uitstralen dat ze samen gaan voor het gemeenschappelijke doel.
  2. De top is open en benaderbaar. Zorg dat de directie zichtbaar is en het vertrouwen van managers en medewerkers heeft. Dat ze op een persoonlijke, gelijkwaardige manier communiceert en dat ze openstaat voor dialoog en daar ook belang aan hecht.
  3. Geef medewerkers de tijd en ruimte. De directie heeft een enorme kennisvoorsprong op medewerkers als het gaat om de strategie, bijbehorende plannen en de impact die bepaalde keuzes hebben op de organisatie en haar medewerkers. Geef medewerkers, maar ook managers, de tijd en ruimte om zich het verhaal eigen te maken, om te bedenken wat het verhaal voor hun eigen dagelijkse praktijk en voor hun eigen rol betekent, en om ermee te experimenteren.
  4. Luister en koppel terug. Ga de oprechte dialoog aan. Dat betekent niet alleen ‘luisteren naar de input van medewerkers’, maar ook ‘actief terugkoppelen en aangeven wat je doet met de ontvangen feedback’. Het gebeurt nog te vaak dat een organisatie de resultaten van bijvoorbeeld een medewerkerstevredenheidsonderzoek niet deelt, laat staan dat zij communiceert wat ze ermee gaat doen.
  5. Houd het niet alleen bij overbrengen van strategie. Zorg dat de employee experience op de agenda van de directie blijft en dat de directie zichtbaar blijft, met voorbeeldgedrag en regelmatige updates.

Leidinggevenden als vliegwiel

Leidinggevenden nemen op hun beurt medewerkers mee in het verhaal van de organisatie en vertalen dit door naar hun eigen unit, afdeling of team. Leidinggevenden staan dicht bij de werkvloer en hebben grote invloed op wat daar gebeurt. Zij zijn direct betrokken bij de manier waarop de ambities van de organisatie vorm krijgen in de dagelijkse praktijk. Dat vraagt niet alleen om bewustzijn, maar ook om kennis en empathie: weten wat er leeft bij medewerkers blijkt vaak te ontbreken bij leidinggevenden, zo zien we in de PROOF-praktijk. Verontrustend, nu je weet hoe cruciaal hun rol is in de ideale employee experience.

5 tips voor leidinggevenden als vliegwiel

  1. Neem leidinggevenden serieus in hun rol. Doe een expliciet beroep op hen, benoem hun belangrijke rol. Train ze, bij voorkeur persoonlijk, om die rol op een goede manier te vervullen en geef leidinggevenden echt de vrijheid en verantwoordelijkheid om met hun team eigen invulling te geven aan de strategie. Deze verantwoordelijkheid geeft hun ook de motivatie om met hun team aan de slag te gaan. 
  2. Breng ritme aan in de HR-activiteiten. Informeer leidinggevenden volgens een vast ritme, en coach en train ze. Zorg ook voor terugkoppeling van resultaten.
  3. Roep op tot dialoog. Stimuleer leidinggevenden om de dialoog binnen hun teams aan te gaan. Zorg voor een goede feedbackloop.
  4. Houd rekening met cultuur. Een gesloten organisatiecultuur, waarin geen ruimte is voor kritische geluiden en feedback geven en ontvangen, kan voor leidinggevenden een belemmering vormen. Maak cultuur bespreekbaar.
  5. Geef leidinggevenden eerlijke feedback. Help leidinggevenden bij het invullen van hun rol en stimuleer hun ontwikkeling. Geef daarom eerlijke feedback en ondersteun hen met gerichte trainingen.

Dit is een gedeelte uit het boek De employee journey van Sascha Becker & Wenda Bolink (head of strategy en senior strateeg bij PROOF)

Wenda is dagvoorzitter tijdens het online congres Word HR-verschilmaker van HR Academy. Zij neemt je in haar openingskeynote mee in de drie fases en de zes beïnvloedingsfactoren van het employee journey-model.