Mensen die worstelen met een oneindige stroom van drukte in hun (werk)leven zijn vaak loyaal, betrokken en gaan tot het gaatje om voor elkaar te krijgen wat van hen verwacht wordt. Ze vinden het belangrijk om betrouwbaar te zijn voor hun opdrachtgevers of medewerkers. ‘Afspraak is afspraak’, dat staat boven aan hun lijstje van belangrijke waarden.

Als je afgesproken hebt dat je de klus doet, dan doe je de klus. Punt. Ook als dat betekent dat je uren langer doorwerkt, doorgaat als je eigenlijk helemaal niet scherp meer bent en je niet meer voldoende kunt concentreren op het neerzetten van goede resultaten. Dat is dan toch echt je eigen probleem, nietwaar? Blijkbaar ben je niet goed genoeg, niet slim genoeg. Dan maar door op karakter.

Op de lange duur loop je hiermee jezelf voorbij. Je put jezelf uit. Dit gaat ten koste van je werkplezier, je energieniveau en je vermogen tot denken, tot presteren en tot relativeren. Je wordt star. Het lukt je almaar moeizamer goede resultaten neer te zetten. Je ervaart controleverlies. Eigenlijk precies datgene dat je wilde vermijden, komt dan keihard om de hoek kijken.

Dit zorgt ervoor dat je uiteindelijk juist minder betrouwbaar wordt. Au!

Betrouwbaar zijn betekent dat je op iemand kunt bouwen en dat je hem kunt vertrouwen. Dat je het gevoel hebt dat iemand die JA zegt, ook JA bedoelt en JA waarmaakt. Dit vraagt een selectie aan de voorkant. Als jij JA zegt, kun je het dan waarmaken of niet, of weet je dat eigenlijk nog niet zeker?

Hoe krijg je volmondig JA zeggen voor elkaar? Want je krijgt nou eenmaal niet altijd de ruimte om ‘ja maar’ of om ‘nee’ te zeggen tegen een klus.

Wat kan helpen is om de vraag vanuit een ander perspectief te bekijken. Hierbij neem je niet de wens van je omgeving als uitgangspunt. Nee, je gaat uit van wat jij kunt betekenen vanuit jezelf, jouw kwaliteiten en jouw beschikbare tijd.

Deze manier van kijken geeft je een blik op de mogelijkheden in plaats van de problemen. Ik geef je een voorbeeld om dit goed duidelijk te maken.

Ellen is als beleidsmedewerker veel te druk met haar projecten. Daarin neemt ze zowel de grote lijnen als de details voor haar rekening. Ze bepaalt de beleidslijnen en voert de acties uit die gedaan moeten worden om die beleidslijnen werkend te krijgen. Ze weet zo dat het goed gebeurt, hoeft anderen niet te storen en heeft het resultaat in eigen hand. Ze krijgt regelmatig nieuwe projecten toegeschoven en doet haar best om hier ook zo goed mogelijk aandacht aan te geven.
Ellen merkt steeds vaker dat haar energieniveau te laag is. Ze gaat op ontdekkingstocht en komt er achter dat haar grote kracht het zien van verbindingen is. Ellen ziet de verbindingen tussen mensen en hun kennis, welke mensen samen zouden moeten werken om zo een grotere meerwaarde te bieden. Ook ziet ze goed logische verbanden tussen afdelingen, waar tot zover nog geen of onvoldoende gebruik van wordt gemaakt.
Als zij vanuit dat talent-perspectief naar haar werk kijkt, is het voor haar zowel een openbaring als een logische oplossing. Als zij haar tijd en energie vooral richt op het zien, benoemen en werkend maken van deze verbindingen, doet ze waar ze goed in is en waar ze blij van wordt. Ook het inzicht dat de mensen die zij met elkaar in verbinding brengt juist geschikt zijn voor dit invulling geven aan beleid en dit beter en sneller kunnen dan Ellen, is een eye-opener voor haar. Als ze zich ten slotte bedenkt welke meerwaarde ze nog meer kan bieden met haar talent als ze minder tijd steekt in de uitvoering, is haar duidelijk welke keuzes ze heeft te maken om haar energieniveau omhoog te krijgen.

Gebruik deze 3 tips om helder te krijgen wat jij kunt bereiken als je uitgaat van je eigen talent:

  1. Als je ergens voor wordt gevraagd, zeg je niet meteen ja. Geef aan dat je het even wilt onderzoeken en vertel wanneer je er op terug komt.
  2. Bedenk voor jezelf welke van jouw kwaliteiten je kwijt kunt in deze opdracht. Wat van deze klus zou je van daaruit bekeken het liefst doen? Hoe zou je het aanpakken als het helemaal aan jou lag? Schrijf dit geordend op.
  3. Ga met dit verhaal naar je opdrachtgever of leidinggevende en stel voor om het op deze manier aan te pakken. Overleg eventueel wat mogelijk is en wat niet. Wedden dat er veel meer mogelijk is dan je zelf denkt?! Ik daag je graag uit om dit experiment aan te gaan.

Kortom: betrouwbaarheid gaat niet over ‘dom doorgaan tot je erbij neervalt’, maar over heel precies kijken welke waardevolle bijdrage jij hebt.