Zulke vragen zijn waarschijnlijk eenvoudiger te beantwoorden dan we denken. Bedrijven kunnen namelijk hun eigen toekomst vormgeven. HR-managers spelen dan een essentiële rol in het rekruten van talenten, het verder ontwikkelen van hun vaardigheden en door van hen de leiders van de toekomst te maken.
Digitaal landschap
Doordat we in een razend tempo nieuwe technologieën ontwikkelen, hebben we ook onze eigen problemen gecreëerd. Organisaties moeten jongere medewerkers vinden, die zich het gebruik en beheer van nieuwe soorten processen en systemen, zoals cloud computing, mobility en de omgang met Big Data, eigen hebben gemaakt. Tegelijkertijd neemt het aantal oudere medewerkers, die binnen niet al te lange tijd met pensioen gaan, toe. De vergrijzing, de opkomst van innovatieve IT en een compleet connected digitaal landschap, betekent binnen enkele jaren dan ook een structurele wijziging van de personeelsbestanden van organisaties.
Workforce of the Future
Uit een recentelijk onderzoek van Oxford Economics over ‘Workforce 2020’ blijkt dat ons personeelsbestand over zes jaar grotendeels bestaat uit millennials. Maar de meeste respondenten bleken nog niet voldoende op de hoogte van de wensen, interesses en verwachtingen van deze opkomende groep. Sterker nog, de resultaten tonen aan dat managers veel misvattingen hadden over hen en daardoor ook niet goed zijn voorbereid op het aantrekken van de volgende generatie medewerkers. Dit is een niet te ontkennen probleem. Tijd dus voor actie!
Early talents
Een van de eerste stappen die HR-managers moeten nemen, is zich verdiepen in de toekomstige groep werknemers. De focus ligt daarbij vooral op de early talents (jonger dan 30 jaar). Een goede manier om hen te bereiken, is door het organiseren van kennismakingsdagen. Zeker in de IT-branche zie ik veel jonge studenten en ondernemers van start-ups, die interesse tonen in de grotere techbedrijven. Deze bedrijven zouden dan ook elke mogelijkheid moeten aangrijpen om de geïnteresseerden nog enthousiaster te maken.
Put yourself out there
Zorg er als HR-manager dan voor dat je CEO of CIO een praatje met hen gaat maken, wees open en transparant en het belangrijkste: luister naar ze. Alleen op die manier leren we over wat early talents en millennials eisen van hun toekomstige baan, hoe ze hun werk met het privéleven willen combineren en wat hun verwachtingen zijn ten opzichte van de organisatie.
Naast zulke ‘speeddates’ tussen het topmanagement en de nieuwe garde, zijn samenwerkingen tussen organisaties en andere instituten zoals universiteiten essentieel. In dit geval zullen HR-afdelingen de studenten moeten benaderen terwijl zij nog studeren. Dit kan door hen gratis gebruik te laten maken van de eigen (IT)-oplossingen, door het bieden van trainingen en kennissessies in het inzetten van innovatieve technologie, door hen de voordelen te tonen, en door de talenten de werkomgeving zelf te laten ervaren door middel van stages en meeloopdagen.
Wees voorbereid
Als organisaties op deze manier de doelgroep aanspreken en betrekken, dan weten zij niet alleen wat zij hen moeten leveren zodat ze voor hun bedrijf kiezen; ze weten ook hoe ze de nieuwe medewerkers moeten opleiden en ontwikkelen om de groeiende kloof op de arbeidsmarkt te dichten. Doen zij dit niet, dan zou het zo maar kunnen dat ze in 2020 met lege handen staan. Bedrijven, en met name HR-afdelingen, moeten daarom echt nu – als ze dat nog niet doen – starten met het uitrollen van strategieën voor het aantrekken, enthousiasmeren en behouden van de nieuwe generatie medewerkers. Bovendien vergaren zij tijdens de recruitmentfasen precies de informatie die ze nodig hebben om zich nog effectiever en efficiënter voor te bereiden. En waardoor zij zelf de leiders van de toekomst kunnen creëren.