In hoeverre medewerkers zich gehoord voelen lijkt invloed te hebben op de tevredenheid. Zo beoordelen ondervraagden die zich niet gehoord voelen hun werkgever met een 6,6 tegenover een 8,2 van de groep die zich wel gehoord voelt. Als het gaat om luisteren naar de mening van de werkvloer, waardeert het merendeel van de respondenten (60 procent) initiatief vanuit de directie. Slechts een derde geeft aan daadwerkelijk zo’n initiatiefrijke directie te hebben.
Feedback ophalen
De helft van deze directies haalt feedback op via een medewerkerstevredenheidsonderzoek, op de tweede plaats staat (met 40 procent) het bezoeken van de werkvloer. Uit het onderzoek blijkt echter dat 33 procent van de ondervraagde medewerkers vindt dat de directies niet genoeg doen met de verkregen feedback. En dat is jammer aangezien meer dan de helft (53%) van de medewerkers meer werkgeluk zou ervaren als aangedragen verbeterpunten vanuit de werkvloer opgepakt worden.