Zorg voor een goed verhaal en een goed ritme in communicatie
Consistent en consequent communiceren is nu van groter belang dan ooit om medewerkersbetrokkenheid te waarborgen. Zorg voor content die daadwerkelijk iets toevoegt. Houd medewerkers vooral ook op de hoogte van de business en de mensen in de business. Zorg ook voor een goed ritme en een duidelijke afzender: zodat medewerkers weten wie ze wanneer waarover op de hoogte houdt. Of dat nu de HR-manager, de CEO of de officemanager is: duidelijkheid én ritme zijn cruciaal.
Zorg voor de juiste informatie naar de juiste doelgroepen
Normaal geldt al: houd rekening met de diversiteit van verschillende doelgroepen. Dat geldt nu nog meer. Wie niet thuis kan werken, wil geen tien tips over thuiswerken ontvangen. Mensen hebben al genoeg aan hun hoofd, irrelevante informatie creëert ook figuurlijk afstand.
Laat de top het goede voorbeeld geven
De top is een team, open en benaderbaar. Zorg dat de directie zichtbaar is – via bijvoorbeeld webinars, virtuele townhalls en webcasts – en het vertrouwen van managers en medewerkers blijft houden. Laat de top zo persoonlijk mogelijk communiceren via diverse online tools en open staan voor dialoog en vooral: eerlijk en transparant zijn. Ze doen hun best om alles in goede banen te leiden maar hebben niet de waarheid in pacht. Iedereen zoekt naar nieuwe manieren in deze nieuwe werkelijkheid. We doen het samen. Juist door medewerkers te betrekken, werk je aan betrokkenheid.
Equipeer managers
Zorg dat managers weten hoe belangrijk hun rol is: doe een expliciet beroep op managers door te benoemen dat zij degene zijn die de teamspirit, ook online, hoog kunnen houden. Bied hulp waar nodig en zorg voor de juiste tools. Geef managers de vrijheid en de verantwoordelijkheid om voor hun team het juiste te doen. Verantwoordelijkheid geven, stimuleert immers verantwoordelijkheid nemen.
Persoonlijk contact is essentieel
Zeker in deze tijd is persoonlijk contact essentieel. Op alle niveaus. Dat geldt voor medewerkers maar ook voor managers. De managers zorgen, als het goed is, voor dialoog binnen teams. Faciliteer leidinggevenden om de dialoog te blijven voeren met de teams en stimuleer hen elkaar digitaal op te zoeken.
Luister naar (en geniet ook van) elkaar
Betrokken medewerkers willen mee denken en praten. Dialoog is essentieel binnen iedere organisatie, helemaal in deze crisistijden. Veel medewerkers hebben ervaringen of vernieuwende ideeën die ze willen delen. Het is de rol van HR en communicatie om medewerkers en managers hiervoor een podium te bieden. Er zijn voldoende online tools om dialoog te stimuleren en ideeën uit te wisselen.
Luister en vergeet niet om terug te koppelen. Maak tijd om met elkaar te genieten van wat wel goed gaat.