Dit blijkt uit het onderzoek ‘De dagelijkse werkelijkheid van de HR-professional’ dat de afgelopen vier jaar is uitgevoerd door zes hogescholen onder bijna 1200 Nederlandse HRM’ers en lijnmanagers. Het grote belang van persoonlijke integriteit sluit aan bij de bevindingen van de Amerikaans HR-goeroe Dave Ulrich die deze competentie, onder de noemer ‘credible activist’, al jarenlang als dé basiscompetentie van een effectieve HR-professional beschrijft. Volgens hem hangt die competentie sterk samen met het slim navigeren tussen allerlei paradoxen waarmee HR-professionals te maken hebben: medewerkers- versus organisatiebelangen; korte versus lange termijn belangen etc. (‘de paradox navigator’) en bovendien allerlei praktische, politieke en communicatieve vaardigheden.
Top 5 benodigde competenties HR-professional:
- Persoonlijke integriteit
- Vakdeskundigheid HRM
- Management van veranderingen
- Beïnvloedingsvermogen
- Businesskennis
Tweedeling HR-afdeling
Opvallend genoeg wordt op businesskennis het minst een beroep gedaan. Bij dit laatste competentiegebied treedt overigens een verschil op tussen de HR-leidinggevenden en HR-professionals: bij HR-leidinggevenden wordt een groter beroep gedaan op businesskennis dan HR-professionals.
In het onderzoek komt verder naar voren dat de taken van HR-professionals en HR-leidinggevenden steeds verder van elkaar af komen te liggen. Waar vier jaar geleden nog sprake was van een ‘gebalanceerde mix tussen uitvoerende en beleidsmatige taken’, tekent zich nu een tweedeling af binnen HR-afdelingen waarbij HR-professionals steeds minder tijd besteden aan de strategische kant van HR. Deze taken lijken in toenemende mate opgepakt te worden door HR-leidinggevenden.
LEES OOK: HR-afdelingen in toenemende mate gekenmerkt door ’tweedeling’