Door het stijgende gebruik van video en grafische elementen in presentaties, is het communicatielandschap de laatste jaren flink veranderd. HR-professionals reageren hierop door hun inwerkprogramma’s en trainingen te verrijken met video’s en uitgebreide infographics te creëren om data-intensieve kwesties beter over te kunnen brengen.
Maar wat zijn de drie belangrijkste communicatievormen voor u als HR-professional en hoe zet u deze in?
Inwerken van nieuwe medewerkers
De eerste indruk is zeer belangrijk. Deze is namelijk bepalend voor de manier waarop een persoonlijke of zakelijke relatie zich zal ontwikkelen. De inwerkpresentatie voor nieuwe werknemers is dan ook de perfecte kans om een goede eerste indruk te maken. Wilt u een goede, langdurige relatie met uw werknemers en een sterke bedrijfscultuur opbouwen? Dan doet u er goed aan om tijd en geld te investeren in een effectief inwerkproces.
Tijdens het inwerken moeten er veel verschillende onderwerpen worden besproken. Van de waarden van het bedrijf en gedragscodes, tot secundaire arbeidsvoorwaarden, strategieën en organisatiestructuren. Nieuwe werknemers dreigen tijdens deze presentaties vaak overweldigd te worden door de hoeveelheid informatie. Neem hen daarom stap voor stap mee in uw verhaal. Gebruik visuele aspecten en interactieve technologie en u zult de aandacht van het publiek beter behouden.
Interne meetings en e-mail
Om ervoor te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op blijven staan, is interne communicatie heel belangrijk. Het managen van deze communicatie behoort vaak tot de taak van het HR-team, een taak die vraagt om zeer goede communicatieve vaardigheden. Verandert de directie van strategie of besluit het om bonussen of zelfs banen te schrappen, dan is het aan het HR-team om dit op de juiste manier over te brengen op de werknemers.
Of het nu gaat om goed of slecht nieuws, professionele communicators weten hoe ze verwachtingen kunnen managen bij het brengen van belangrijke interne boodschappen. Gaat het om een belangrijke mededeling die grote veranderingen met zich meebrengt? Zorg dan dat u deze persoonlijk brengt. Vragen kunnen dan direct gesteld worden en de toon van de mededeling zal beter overkomen dan in een e-mail.
Training en ontwikkeling van werknemers
Het HR-team moet ervoor zorgen dat werknemers beschikken over de kennis die zij nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Dit doen zij meestal door verplichte bedrijfstrainingen en professionele ontwikkelingstrainingen. In de ergste gevallen zijn deze trainingen slaapverwekkend en zitten ze vol met droge en stugge informatie. Het vergt zeer goede communicatieve vaardigheden om deze training niet alleen leerzaam, maar ook leuk te maken.
Haak daarom tijdens trainingen in op het dagelijks leven van uw publiek. Gebruik positieve energie, humor en een interactieve presentatiestijl om de aandacht van uw publiek erbij te houden. Zo zorgt u er zelfs op vrijdagmiddag om 16:00 uur voor dat de zaal vol managers geboeid blijft tijdens uw presentatie over geven van feedback.
Was u nog niet overtuigd van het belang van de communicatieve vaardigheden van een HR-professional? Dan hoop ik dat dit artikel uw gedachten heeft veranderd. En dat het u helpt om de communicator te worden, die u altijd al wilde zijn.