De manier waarop HR-activiteiten ervaren en beleefd worden, bepaalt of deze succes hebben. Dat schrijven Jeske van Beurden, Marc van Veldhoven en Karina van de Voord, respectievelijk universitair docent, professor en universitair hoofddocent van Tilburg University in het Tijdschrift voor HRM. Het artikel is gebaseerd op een literatuurstudie en een onderzoek onder 208 docenten van basisscholen en 465 werknemers en 252 manager-werknemerkoppels in diverse sectoren.
Bijdragen aan functioneren
Als medewerkers het gevoel hebben dat de aangeboden HR-activiteiten bijdragen aan hun functioneren, is dat bevorderlijk voor hun prestaties en daarmee voor de prestaties van de organisatie, aldus de auteurs. Het is dus van belang dat HR-professionals zich bewust zijn van de verschillende manieren waarop medewerkers de HR-activiteiten kunnen beleven.
Managers en werknemers op één lijn
Uit het onderzoek blijkt verder dat het belangrijk is om aandacht te besteden aan hoe werknemers én managers de aangeboden activiteiten beleven. Als zij op één lijn zitten hierover, kan dit ten goede komen aan de betrokkenheid en werkprestaties van werknemers. Communicatie is hierbij van groot belang. Managers moeten de werknemers informeren over de HR-activiteiten die ze implementeren en met hen het belang ervan bespreken.
Evalueren
Ook is het van groot belang de aangeboden activiteiten te evalueren. HR-activiteiten die als niet-effectief worden ervaren kunnen dan overboord worden gegooid en eventueel worden vervangen. “In plaats van te streven naar een zo groot mogelijk arsenaal aan beschikbare HR-activiteiten, zouden HR-beleidsmakers en -professionals zich beter kunnen richten op de bijdrage van HR-activiteiten voor het functioneren van de werknemer. Om deze HR-activiteiten zo goed mogelijk te benutten, kan men op verantwoorde wijze activiteiten reduceren die minder toegevoegde waarde hebben of zelfs tijd en energie van werknemers en de organisatie verspillen. Daarnaast kunnen activiteiten toegevoegd worden die werknemers missen en in staat stellen om beter te functioneren om een zo optimaal mogelijke employee experience van HR-activiteiten te creëren.”
Lees hier het hele artikel in Tijdschrift voor HRM