Dhr. Van Uhm zei het zeer treffend in zijn toespraak op de Dam, niet het ‘ik’ niet het ‘zij’ maar uit het ‘wij’ ontstaan de goede dingen.
Wanneer organisaties en afdelingen HR deze woorden serieus nemen, zal ook duidelijk worden dat de systematische benadering van het menselijk kapitaal niet zal bijdragen aan de verbinding met de organisatie en het gezamenlijk realiseren van organisatiedoelen. Een organisatie die zich richt op waarden zal mensen (aan)trekken die willen bijdragen aan deze waarden. En een belangrijke waarde voor een organisatie is bijvoorbeeld het zorgvuldig omgaan met personeel en de waarde hiervan erkennen en herkennen. Waardeer de talenten van mensen en laat hen deze verder ontwikkelen.
Meer bewust
De wereld is veranderd, mensen zijn zich meer bewust geworden van de waarde van werk, het is niet meer vanzelfsprekend om een baan te hebben. Ook zien mensen de crisis als een moment om na te denken over wat voor hen nu echt waarde heeft. Om ons heen zien we constant berichten van mismanagement, onbehoorlijk bestuur en andere grootheidswaan. Meestal zijn deze organisaties voorbij gegaan aan datgene wat leeft binnen de organisatie. In deze tijd wordt dat steeds minder ‘gepikt’. Juist omdat men ook de waarde van het hebben van leuk werk begint in te zien en te waarderen.
Van twee kanten
Daarom is het nodig dat afdelingen HR uit de ivoren toren stappen en zich gaan richten op de bedrijfsvoering met de mensen die mee kunnen en willen. HR zou zich moeten afvragen ´Wat hebben zij nodig (de medewerkers)´ Dus niet wat volgens het management nodig is of wat vinden wij nodig! Een blije medewerker is namelijk een productieve medewerker. Natuurlijk moet het van twee kanten komen. Wanneer de werkgever investeert in het welvinden van zijn medewerkers, mag deze natuurlijk ook verwachten dat de werknemer investeert in zijn werkgever. Een ander besef is ook nodig want er komt namelijk een tijd dat het weer krapper gaat worden op de arbeidsmarkt en dan gaan de mensen die zich nu niet gewaardeerd voelen onherroepelijk weg.