Yes! Jij en die fijne kandidaat zijn het met elkaar eens. Samen gaan jullie werken aan die ene grote missie: 'het veroveren van de wereld'. Maar hoe zorg je in deze tijd dat je nieuwe collega zo snel mogelijk zijn draai heeft gevonden? In dit artikel delen we graag onze belangrijkste tips voor een soepele hybride onboarding.

Hiervoor gaan we in gesprek met onze ‘Employee Experience Specialist’ Lauranne Schellekens. Samen met haar collega’s van HR heeft ze met de komst van Covid-19 een nieuwe vorm van onboarding moeten vinden. Eentje die zowel voor werkgever als voor een nieuwe collega werkt. Het bieden van een goede onboarding was altijd al een uitdaging, maar met de komst van het hybride werken zie je al snel een paar simpele zaken over het hoofd.

1. Vanuit huis of juist vanuit kantoor? 

Hoe staat iemand in het kantoorleven momenteel? Wil die persoon vanuit huis werken of juist vanaf kantoor wanneer dat mogelijk is? Bespreek deze wensen zodat het duidelijk is wat je van elkaar kan verwachten en hoe je iemand zijn eerste dag moet inrichten. Lauranne: “Het is uitermate vervelend wanneer je een welkomstpakket met alle benodigdheden naar iemand zijn huis stuurt, terwijl diegene vervolgens netjes op kantoor verschijnt voor zijn eerste dag. Door hier transparant over te communiceren, kan ook het team zich voorbereiden op een juiste ontvangst.”

2. Buddy

Een nieuwe baan kan in het begin best eenzaam aanvoelen. Je hebt je collega’s nog niet persoonlijk ontmoet, je weet nog niet wie nu precies waar voor verantwoordelijk is en eigenlijk heb je geen idee waar je met al je vragen heen moet. Hoe los je dit op? “Een buddy systeem biedt dan uitkomst.” zegt Lauranne. “Elke nieuwe collega wordt gekoppeld aan een collega die al een tijdje werkzaam bij ons is. Deze ontfermt zich in de eerste periode dan over de nieuwe collega en begeleid diegene. Een bijkomend voordeel van een buddy is dat er tijdig bijgestuurd kan worden waar nodig en, niet geheel onbelangrijk, ook direct in de mogelijkheid is om die persoon kennis te laten maken met de bedrijfscultuur.”

3. Face to face

Door elkaars mimiek en lichaamshouding te lezen in een gesprek, communiceren we transparanter. Hanteer daarom een ‘camera aan in online meetings’ policy. In een meeting op kantoor kun je je ook niet onder de tafel verstoppen. Omdat het online contact al een stuk complexer is, is het belangrijk dat iedereen zichtbaar is. Zo voelt iemand zich ook direct meer welkom dan wanneer hij tegen een paar profiel foto’s aankijkt.

Benieuwd naar al onze tips voor een soepele hybride onboarding? Download de whitepaper.