Veel respondenten beschouwen zichzelf als strategisch business partner, omdat HR actief deelneemt aan bedrijfsbrede discussies zo blijkt uit het onderzoek. Daarbij wordt van hen verwacht dat ze de bedrijfsstrategie vertalen in een human capital strategie en daarbij methoden ontwikkelen die impact hebben op werknemers.
Barrières
Toch besteedt HR slechts 15 procent van de tijd aan strategie. Er zijn volgens de onderzoekers een aantal interne en externe barrières die de groei van HR beperken: de vaardigheden en kennis van het management en de werknemers, de perceptie van het hoger management dat HR weinig waarde toevoegt en de houding van andere afdelingsmanagers. Volgens de onderzoekers moet er meer worden geïnvesteerd in vaardigheden en training om deze barrières te slechten.
Initiatieven
In 2010 zijn minder HR-veranderingen gepland dan in eerder onderzoek uit 2006. De geplande initiatieven zijn: herontwikkelen van het HR-proces (42 procent), een nieuwe strategie ontwikkelen voor de levering van HR-diensten (39 procent) en strategieën om talentontwikkeling en vaardigheden in HR te verbeteren (39 procent).
Huidige werkzaamheden
HR-afdelingen besteden de meeste tijd aan het leveren van HR-diensten (27 procent), gevolgd door administratie (18 procent), HR-programma’s of systemen ontwikkelen (14 procent), intern management (14 procent) en compliance/audits (12 procent). De 15 procent die zij aan strategie besteden, zou omhoog moeten. De onderzoekers verwachten wel dat HR steeds meer zal worden gezien als strategisch partner.