Het is opvallend dat ruim 86 procent wel stelt een redelijk tot nauwkeurig beeld te hebben van hoe de ambities in te zetten voor de toekomst van de organisatie waar hij of zij werkzaam is. Uit de HR-scan blijk verder dat driekwart van de ondervraagden slechts gedeeltelijk regie heeft op de eigen agenda. Een groot deel van de tijd gaat op aan ad hoc-zaken of ‘het blussen van brandjes’. Slechts twintig procent zegt zelf te bepalen wat belangrijk is en waar hij of zij aandacht aan besteedt.
“Dat er ongemerkt veel tijd verloren gaat aan administratieve- of bijzaken, is niet nieuw”, stelt Mohamed Amri, Manager Productmanagement van AFAS Software. “Het is voor HR echter wel een belemmering om met echt belangrijke zaken bezig te zijn die van meerwaarde zijn voor de organisatie zoals talentmanagement en duurzame inzetbaarheid van medewerkers.”
Administratieve rompslomp
Slechts een klein deel, namelijk tien procent, heeft het gevoel dat de HR-afdeling goed op orde is en dat zij de administratie onder controle hebben. Ruim de helft van de HR-professionals geeft aan dat er nog wensen zijn als het gaat om de beschikbaarheid van informatie om de werkzaamheden op te sturen. Ruim 12 procent geeft zelfs aan niet de juiste informatie voor handen te hebben om hun beroep het beste uit te kunnen voeren. Automatisering In veel gevallen is de hoeveelheid administratief werk nog dusdanig groot dat dit ten koste gaat van de efficiëntie van de afdeling. Amri: “De afgelopen jaren heeft automatisering binnen HR een vlucht genomen, maar dat zie je nog niet altijd terug in de beleving van de professional. Er zijn nog slagen te maken.”
Bijna een derde zegt dat de administratieve werkdruk nog te hoog is, ondanks de inzet van ICT en internet. Zestig procent geeft aan dat er wel degelijk al een en ander bereikt is, maar dat er nog stappen gezet kunnen worden. “Naast ICT-oplossingen specifiek bedoeld voor HR, zie je ook steeds vaker dat ten behoeve van ketenintegratie complete softwarepakketten worden ingezet. Zo is er een sterkere aansluiting met de rest van de organisatie, en profiteert elke afdeling mee.”