Eigenlijk is het verwonderlijk dat we technische snufjes die we privé gebruiken, niet ook massaal toepassen in het bedrijfsleven. Ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer mogelijk is dan we nu doen, als we alleen maar durven te dromen over de wereld van morgen. Waar u dan zoal aan moet denken? Ik neem u mee op reis door een voor mij gemiddelde werkdag en geef een aantal praktische voorbeelden.

6.30 uur – Mijn wekker gaat. Ik gebruik – net als waarschijnlijk de meesten van ons – de alarmfunctie op mijn smartphone. Ik word gewekt met mijn favoriete muziek via Spotify. Deze app maakt namelijk een playlist voor me op basis van wat ik eerder afspeelde. En ook op basis van het tijdstip van de dag, zodat ik niet meteen met snoeiharde gitaren geconfronteerd word, bijvoorbeeld.

7.05 uur – Terwijl ik m’n ontbijt eet, controleer ik in de weerapp of ik een paraplu moet meenemen vandaag. In mijn Facebooktijdlijn zie ik een food-foto van een vriend die onlangs een restaurant opende. Ik moet daar nu toch écht eens gaan eten en tik meteen door om een tafel voor aankomend weekend te reserveren. Daarna scan ik de koppen van de grote dagbladen en lees ik op Twitter welke innovaties er een paar uur geleden op Oracle HCM World in Amerika zijn gepresenteerd.

7.35 uur – Ik zit net in de trein als mijn vrouw belt. Haar auto start niet; er lijkt iets mis te zijn met de batterij van de sleutel voor keyless entry. Op het nummer-één-learningplatform van de wereld (inderdaad: YouTube) probeer ik een oplossing te vinden. En ja hoor, iemand uit Japan toont hoe je de batterij eruit kunt halen om ‘m te vervangen. De taal is niet eens een barrière, de beelden spreken voor zich. Met goed nieuws bel ik mijn vrouw terug.

7.56 uur – Niet lang voordat de trein op mijn bestemming aankomt, klinkt er een ping vanaf mijn smartphone. Een e-mail van een vriend, die vraagt of ik meega naar een Formule 1-wedstrijd in Dubai. Leuk! Maar dan moet ik wel eerst een aantal dingen checken. Misschien wel het belangrijkste: heb ik genoeg budget? Een snelle check in mijn bankierenapp zegt me van wel.

Dan mijn vrije dagen. Heb ik er nog voldoende? Dat controleer ik gemakkelijk online. Ik vraag ze ook maar meteen aan. Tot slot controleer ik of ik op de betreffende dagen belangrijke afspraken heb staan waarvoor ik een collega moet vragen ze over te nemen. Ik zie meteen wie er eventueel beschikbaar is en kan direct een verzoek versturen. En zo heb ik nog voordat de trein het station binnenrijdt een gaaf weekendje weg in het vooruitzicht.

8.21 uur – Bij aankomst op kantoor start ik mijn laptop op, waar HCM Cloud mijn beginpunt is. Daar zie ik de openstaande resource requests. Ik laat het systeem op basis van de benodigde capability’s kandidaten voorstellen. Samen met mijn collega’s maak ik vervolgens zelf een selectie van de kandidaten die we daadwerkelijk willen spreken.

11.03 uur – In de gepersonaliseerde tijdlijn van HCM Cloud zie ik dat er morgen een aantal gesprekken met aankomende stagiairs gepland staan. Ik klik op de tips die erbij gegeven worden over vragen die ik hen mogelijk kan stellen en wat ik absoluut niet mag vragen.

13.27 uur – Straks heb ik een functioneringsgesprek met een van mijn teamleden. Daarom laat ik de predictive analytics-functie in HCM Cloud het werk doen. Op basis van zo’n 150 factoren, zoals huidige contracttijd en recente beoordelingen, laat ik snel berekenen wat de kans is dat deze collega binnenkort vertrekt. De uitslag: een verhoogde kans. Goed om dat mee te nemen in het gesprek straks.

16.46 uur – Op mijn smartwatch komt een melding binnen: een van mijn certificaten verloopt binnenkort. In de HCM Cloud-applicatie op mijn laptop ga ik meteen naar de learn-pagina om te controleren wanneer dat certificaat precies verloopt en welke stappen ik moet ondernemen om het op tijd te verlengen. Ik vind een handige video die me helpt me hierop voor te bereiden. Ik tag een collega van wie ik vermoed dat hij hier ook baat bij heeft.

18.34 uur – Op weg naar huis open ik voor de laatste keer vandaag de HCM Cloud-applicatie. Voor mijn eigen carrièreontwikkeling is namelijk ook een onderdeel ingericht dat ik ter voorbereiding op mijn eigen functioneringsgesprek morgen nog even wil inzien. Het systeem stelt functies voor die voor mij een logische stap zouden kunnen zijn. Per rol zie ik welke competenties ik daarvoor nodig heb, in hoeverre ik daar al over beschik en welke collega’s op dit moment zo’n functie hebben. Ik selecteer een aantal leerdoelen voor mezelf en voeg die toe aan mijn ontwikkelplan. En daarmee is in ieder geval mijn werkdag afgesloten.

Privé als bron voor inspiratie

Lijken deze technische ontwikkelingen in HR nog ver weg voor u? Loop dan ook eens een voor u gemiddelde dag na en denk eens aan de apps die u zelf in uw dagelijks leven gebruikt. Neem nou LinkedIn. De kans bestaat dat LinkedIn meer weet over uw medewerkers dan u zelf over hen weet.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat iemand op zijn profiel aangeeft wat hij buiten zijn werk bij uw organisatie om aan vrijwilligerswerk doet en welke vaardigheden hij of zij daarbij ontwikkelt. En dan blijkt misschien wel dat u de skills die u eigenlijk van buitenaf aan het zoeken was al in huis heeft. Met een interne tool – die net zo makkelijk in te vullen is als we op LinkedIn gewend zijn – kunt u het werknemers net zo gemakkelijk maken zichzelf intern te presenteren.

Een andere inspiratiebron voor innovatie is Ticketswap, de app waarop tweedehands tickets worden gekocht en verkocht. Een grote retailer in het Verenigd Koninkrijk zette dit principe in voor zijn vakkenvullers, die in drie shifts werken. Nu werkt de organisatie met een app waarin medewerkers onderling verzoeken tot shifts ruilen kunnen indienen en afhandelen. Grappig detail: er zijn ook prijzen mee te verdienen. Dat maakt het extra leuk om je collegiaal op te stellen. En de tijdsbesparing is enorm.

Maar hoe mooi al die technologische ontwikkelingen ook zijn, het is belangrijk te onthouden dat technologie een middel is en geen doel op zich. Een middel om werk slimmer en makkelijker te maken. Wat mij betreft wordt 2018 dan ook het jaar waarin technologie ondersteunend is aan de employee experience.