Dit zijn enkele conclusies uit het onderzoek van software-aanbevelingsplatform GetApp onder 254 leidinggevenden.
Van de groep ondervraagde bedrijven die duurzaamheidsacties onderneemt, is 18 procent hiermee begonnen tijdens de coronapandemie. In het algemeen is het effect van de pandemie op duurzaamheidsplannen van de ondervraagde mkb-ondernemingen wisselend te noemen. Zo heeft 29 procent meer initiatieven en 32 procent minder initiatieven genomen. Voor 27 procent van de bedrijven heeft de pandemie geen invloed gehad op hun plannen. 66 procent investeert in duurzame maatregelen voor het milieu en 59 procent in sociale duurzaamheid. Hierbij moet gedacht worden aan gezondheid en sociale gelijkheid, arbeidsrechten en diversiteit en inclusie.
Kostenbesparing
Het merendeel (53%) van de ondervraagde mkb-ondernemingen geeft aan dat ze kosten willen besparen. Het besparen van energie komt op de tweede plek met 45 procent. Een derde belangrijke reden is het vasthouden en motiveren van werknemers. Hierbij speelt de gedachte mee dat een gemotiveerde werknemer tot hogere arbeidsproductiviteit en minder personeelsverloop leidt.
Investering tussen 6% en 10%
Voor 38 procent van de ondervraagde bedrijven geldt dat ze tussen de 6 en 10 procent van het investeringsbudget besteden aan verduurzaming. De groep die tussen de 2 en 5 procent investeert is met 37 procent slechts een procent kleiner.
Bijna de helft (48%) heeft ook subsidies of steun van de overheid gekregen voor maatregelen ten behoeve van verduurzaming. Daardoor is het investeringstotaal eigenlijk groter dan het oorspronkelijke investeringsbudget.
Recyclen en reduceren
Door de toename aan regels op het gebied van duurzaamheid moeten bedrijven steeds vaker maatregelen treffen. De meerderheid van de ondervraagde mkb-ondernemingen recyclet al materialen (70%) en reduceert het gebruik van plastic (68%). Het gebruik van fairtrade producten volgt met 50 procent.
Werknemers nemen initiatief
Bij 85 procent van de ondervraagde mkb-bedrijven zijn eigen werknemers met duurzaamheidsinitiatieven gekomen. Meer dan de helft van deze voorstellen (51%) is uiteindelijk ook geïmplementeerd. Wel is het de vraag wie uiteindelijk de verantwoordelijkheid draagt, zodra dit soort voorstellen daadwerkelijk wordt geïmplementeerd. Zo blijkt dat bij een kwart (24%) van de ondervraagde ondernemingen niemand verantwoordelijk is op het gebied van duurzaamheid. Bij 27 procent is een speciaal team opgezet en bij 23 procent draagt de HR-afdeling de verantwoordelijkheid. Bij slechts 18 procent van de bedrijven zijn leidinggevenden verantwoordelijk.
Groene producten
Hoewel 73 procent van de ondervraagde bedrijven een fysiek product verkoopt, is het maken van een groener product niet een van de drie belangrijkste drijfveren om duurzaam te ondernemen. Slechts 17 procent van de bedrijven noemt een groener product als een van de drie belangrijkste redenen.