Trend 1: meer focus op employee experience
Sinds 2020 zijn de verwachtingen van medewerkers over bedrijven veranderd, mede dankzij de flexibiliteit die de coronapandemie eiste van werkgevers zoals het thuiswerken. HR ziet hier als eerst de impact van op de kwaliteit en kwantiteit van het aantrekken en behouden van talent. Het vormen van een goede employee experience is daarom belangrijk. Op deze manier is het verloop minder en trek je nieuwe werknemers aan.
Alle ervaringen zijn cruciaal bij het vormen van een mening over de werkplek. Om te beginnen bij het eerste contact, gevolgd door werving en (hybride) onboarding, het carrière pad en de ontwikkeling van het idee om het bedrijf weer te verlaten. Uit een onderzoek van Gartner blijkt dat 47% van de HR leiders zich meer gaat focussen op de employee experience in 2023.
4 focuspunten voor een goede employee experience
Benieuwd wat werkend Nederland belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarden vinden? Lees het in het benchmark rapport ‘Vier de werknemer!’
Trend 2: het perfectioneren van hybride werken
De afgelopen twee jaar hebben werkgevers en werknemers de voordelen kunnen ervaren van het werken op afstand en hybride werken. In 2023 zal het perfectioneren van deze nieuwe flexibele werkmodellen een prioriteit zijn voor velen. Uit een Beezy onderzoek onder 800 werknemers bij grote organisaties kwam naar voren dat 73% in 2022 hybride of volledig op afstand werkten. 32% procent gaf aan dat ze volledig op afstand willen blijven werken in 2023. Ook zijn werknemers niet bereid om de flexibiliteit, de balans tussen werk en privé en het geld dat hiermee bespaard wordt, op te geven. Organisaties die geen flexibele werkmodellen aanbieden, krijgen het dan ook moeilijker om talent te werven en te behouden.
Tegelijkertijd brengt hybride werk een hele reeks HR-uitdagingen met zich mee, waaronder het opbouwen en behouden van vertrouwen, samenwerking en zichtbaarheid van werknemers in de gehele organisatie. Genoeg ruimte om nog te groeien!
Download het gratis whitepaper ‘Tips voor een hybride onboarding’ om het hybride werken verder te perfectioneren.
Trend 3: vierdaagse werkweek
De vierdaagse werkweek wordt door steeds meer bedrijven overwogen of zelfs geïmplementeerd. Een aantal early adopters zijn al een pilot gestart of hebben de vierdaagse werkweek al volledig omarmt. Waarom? Om een aantal voorbeelden te noemen: meer mensen hebben moeite met het stoppen met werken, ook thuis. We zijn drukker dan ooit maar de productiviteit gaat niet omhoog. Ook blijkt dat langere (of meer) werkdagen niet resulteren in meer productiviteit. Een vierdaagse werkweek kan het verschil maken, zo blijkt dat productiviteit omhoog gaat, het operationele kosten bespaart, minder verzuim geeft en daarnaast blijkt dit een positief effect te hebben bij het aantrekken van nieuw talent door de flexibiliteit die het werknemers biedt. En wat dacht je van het werknemersgeluk?
Benieuwd waarom early adopter Visma Nmbrs denkt dat de vier daagse werkweek werkt? Lees het in deze blog. Of lees hier hoe werknemers het ervaren na 6 weken.
Trend 4: het automatiseren van HR-taken
Het automatiseren van HR-taken begint steeds meer genormaliseerd te worden. Wat logisch is want veel HR-professionals gebruiken voornamelijk handmatige, uit meerdere stappen bestaande Excel- en papieren processen om werkzaamheden uit te voeren. Veel van deze processen kunnen geautomatiseerd worden zoals verlofaanvragen, declaraties, verzuimregistratie of signalen bij belangrijke actiepunten zoals een contractbespreking. HR software zal in 2023 steeds meer tijdrovend werk uit de handen nemen van HR-professionals door het automatiseren van taken.
Overweeg je of HR-software iets voor jou is? De onderstaande checklist bestaat uit taken die makkelijk te automatiseren zijn, indien je meer dan 4 kruisjes kan zetten kan HR-software je een hoop tijd besparen.
Trend 5: het werven van talent volgens het marketingboekje
Het werven van talent met traditionele wervingsstrategieën via bureaus en LinkedIn leidt tot steeds minder kwalitatieve sollicitanten. Met oudere generaties die het personeelsbestand verlaten, COVID en onlangs afgestudeerden die niet over de vaardigheden beschikken die bedrijven nodig hebben, zal het werven en aannemen in 2023 alleen maar een grotere uitdaging worden. Ook geeft 36% van de HR-leiders in de HR-enquête van Gartner aan dat hun wervingsstrategieën tekort schieten als het gaat om het vinden van kandidaten met de juiste vaardigheden.
Het inzetten van (employee) branding zal daarom een belangrijke rol spelen en vaker ingezet moeten worden om nieuw talent aan te trekken. Hierbij is reputatie belangrijk. Ontwikkel en promoot daarom een sterk merk dat de nadruk legt op de bedrijfsethiek, groei van medewerkers, een levendige cultuur en stabiele financiën. Ook kunnen online tools zoals Nmbrs Hire helpen bij een kwalitatief wervingsproces.
Trend 6: de relatie tussen manager en werknemer is belangrijker dan ooit
Managen in een (hybride) werkomgeving is steeds gecompliceerder geworden en daarbij zijn de verwachtingen van managers omhoog geschoten. Een goede relatie tussen manager en werknemer is extra belangrijk geworden. Mede dankzij het hybride werken zal de focus van managers in 2023 daarom liggen op de ontwikkeling van relaties met nieuwe werknemers en het versterken van de huidige relaties, ook online. Daarom zullen managers, net als hun team, ondersteuning nodig hebben van HR door aanvullende trainingen en middelen om hun soft skills te verbeteren. Lees in dit artikel alles over soft skills vs. hard skills en hoe je dit kan herkennen in het sollicitatieproces.
Hoe verbeter je de relatie tussen manager en werknemer?
Een mensgerichte benadering in het onderhouden van relaties kan helpen het moreel te stimuleren en het verloop van werknemers te verminderen. Dit heeft als neveneffect invloed op de bedrijfsresultaten.
HR-kalender
Wil je als HR-manager meer inspelen op feestdagen, de beste HR-events bijwonen en pro tips krijgen voor je werk? Met de HR-kalender van 2023 ben je op de hoogte!