Tijdens deze workshop werden HR-managers en opleidingscoördinatoren in de techniek bijgepraat over zaken als competentiemanagement en het opstellen van opleidingsplannen voor technici. Ook werden er praktische sessies georganiseerd, zoals een mini-cursus Elektrisch Schakelen en Pneumatiek. Dit alles had tot doel: een betere gesprekpartner worden voor technische collega’s uit het werkveld.
Van de TD’er naar de HR-manager
Ik zie een trend in de techniek dat steeds vaker de HR-manager zich bezighoudt met het opstellen van een opleidingsplan voor monteurs en andere technische medewerkers. Voorheen lag deze verantwoordelijkheid meestal bij het hoofd van de Technische Dienst. Dit brengt een uitdaging met zich mee, want vaak heeft de HR-manager geen technische achtergrond. In principe is dat geen probleem. Toch is (basis) kennis handig, met name om bijvoorbeeld functioneringsgesprekken op een hoger niveau te kunnen voeren. Maar zeker ook om de technici uit het bedrijf te helpen bij uitstippelen van het juiste opleidingspad op het juiste niveau.
Allround wordt steeds belangrijker
Eén van de belangrijkste ontwikkelingen wat betreft opleiden binnen de techniek is dat technici steeds meer allround moeten worden. Veel HR-managers worstelen hiermee. Het kan voor een HR-manager of opleidingsverantwoordelijke in een technisch bedrijf een uitdaging zijn om de wirwar aan losse cursussen in een strak Persoonlijk OntwikkelPlan (POP) op te nemen. Een beroepsprofiel met bijbehorende opleiding geeft handvatten om het juiste ontwikkelpad voor monteurs uit te stippelen. De truc is het aannemen van een gedachtegang die we van oudsher niet gewend zijn. Neem een servicemonteur bij een airco-specialist. Binnen het klassieke denkframe wordt de specifieke werkomgeving centraal gesteld, in dit geval de airconditioning. Maar eigenlijk zouden hier de techniek en de benodigde vaardigheden het uitgangspunt moeten zijn. Het inspecteren van een airco is op een flink aantal punten te vergelijken met het inspecteren van andere installaties. In de basis zijn de installaties technisch hetzelfde, terwijl ze in uiterlijk en toepassing flink verschillen. De vaardigheden (inspecteren, storingzoeken, onderhoud plegen en repareren) van de servicemonteur zijn altijd het vertrekpunt. Baseer daarop een ontwikkelplan en vul dit eventueel aan met een specifieke cursus die nodig is binnen zijn werkomgeving.