Toenemende zorgen over economische omstandigheden leiden er mogelijk toe dat mensen vasthouden aan hun huidige werkgever aldus de onderzoekers.
Britt Breure, HR-directeur AFAS, bekijkt de cijfers met gemengde gevoelens: ‘’Het is mooi dat mensen zo loyaal zijn aan hun werkplek. Dat medewerkers trouw blijven, zegt natuurlijk ook iets over hun algehele tevredenheid. Wel zitten veel Nederlandse bedrijven momenteel ontzettend omhoog om de juiste mensen te vinden. Wanneer je een goede bezetting op HR mist, is het creëren van werkplezier mogelijk nog lastiger.’’
Economische omstandigheden reden tot zorg
Het is niets nieuws dat ontwikkelingen in de economie, zowel positief als negatief, van invloed zijn op het werk van HR. Op het zorgenlijstje van HR-professionals staan het passeren van de coronacrisis en bijkomende prijsstijgingen. Daarnaast maken HR-medewerkers zich zorgen over de effecten van de oorlogen in Oekraïne en Israël. In twee jaar tijd stegen de kopzorgen van HR-professionals over geopolitieke conflicten van 51- door naar 81 procent, en staat hiermee pal bovenaan.
Hans van der Spek, Senior Managing Consultant bij Berenschot: ‘’Economische ontwikkelingen hebben effect op alles wat we doen, en de arbeidsmarkt maakt hier ook deel van uit. Niet alleen HR-professionals zullen hier last door ervaren, maar het is absoluut iets dat we serieus moeten nemen als het gaat om het behouden van ons (HR-)personeel.’’
Sterke positie op arbeidsmarkt
Ondanks kopzorgen is bijna de helft van de HR-professionals van mening dat hun positie op de arbeidsmarkt is verbeterd. In 2021 vond slechts 27 procent dat zij een sterke positie hadden, tegenwoordig is dat 44 procent. Breure sluit af: “Met die verbeterde positie ziet het er niet naar uit dat er binnenkort veel beweging op de arbeidsmarkt voor HR-professionals in het verschiet ligt. Organisaties die nog zoeken naar HR-professionals doen er slim aan om HR-werk slimmer en efficiënter aan te pakken. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van je medewerkers als ambassadeurs. Op deze manier mensen over de streep trekken is binnen veel organisaties een geliefd instrument om toch mensen enthousiast te maken voor jou als werkgever.”