De tijd dat organisaties puur kijken naar het uurtarief van een zzp’er is voorbij. Natuurlijk willen bedrijven kosten besparen, maar zij huren zzp’ers met name in vanwege hun expertise en bijdrage aan innovatie. Zzp’ers denken daar precies hetzelfde over. Zij willen afgerekend worden op hun performance zo blijkt uit het onderzoek van sourcing partner FastFlex onder 617 zzp’ers.

Inhoudelijke beoordelingen op geleverde prestaties worden steeds crucialer voor zzp’ers. 53 procent van de zzp’ers zegt meer beoordeeld te willen worden op output en niet alleen op het daadwerkelijk aantal gewerkte uren. Beoordeling op basis van performance staat voorop, 67 procent wil uitgebreider beoordeeld worden op de kwaliteit van het geleverde werk. 77 procent van de zzp’ers zegt daarnaast beoordeeld te willen worden op soft skills.

Borging beoordelingen

Zzp’ers missen volgens de onderzoekers een (online) plek om hun beoordelingen in kaart te brengen voor potentiële opdrachtgevers en dit waardeoordeel mee te nemen naar volgende opdrachten. 76 procent van de zzp’ers zegt hier behoefte aan te hebben. Een goede online borging van de beoordelingen van zzp’ers lijkt daarom noodzakelijk.