Het jaarlijkse functioneringsgesprek is voor zowel de werkgever als werknemer een spannend moment. Maar hoe ziet dat gesprek eruit nu we massaal thuiswerken? Nu medewerkers en managers elkaar niet dagelijks zien, kan het lastig zijn een eerlijke beoordeling te geven. Tijdens een crisis zoals deze veranderen doelen, prestaties en prioriteiten. Een functioneringsgesprek is daarom een goed moment om daarbij stil te staan.

1. Reflecteer op (bedrijfs)doelstellingen

Bedrijfsdoelstellingen staan ineens in een nieuw daglicht. Een functioneringsgesprek is een mooi moment om deze situatie met werknemers bespreekbaar te maken en te onderzoeken welke persoonlijke doelstellingen hierbij passen. Hierbij kunnen concrete acties voor de toekomst besproken worden en de verwachtingen van zowel de organisatie als het individu worden herzien.

2. Zorg voor een stipje aan de horizon

Wanneer personeel op afstand werkt kan een functioneringsgesprek een houvast zijn voor medewerkers, een doel om naartoe te werken. Het geeft dan het gevoel dat het ‘normale’ werken niet verdwenen is en dat men ertoe doet.

3. Maak zaken bespreekbaar

Er zijn minder contactmomenten tussen medewerker en leidinggevende bij het werken op afstand dan op kantoor. Een formeel functioneringsgesprek helpt om objectiever te zijn en onderwerpen te bespreken die digitaal misschien niet zo makkelijk ter sprake komen.

4. Onderzoek mogelijkheden – ook bij budget cuts

In tijden van crisis bestaat de kans dat je als organisatie om budgettaire redenen medewerkers moet laten geen. Geen makkelijk gesprek – maar juist hier is open communicatie belangrijk. Je wilt niet het risico lopen een topwerknemer te ontslaan, bij gebrek aan voldoende informatie. Gebruik het functioneringsgesprek dan ook om te kijken welke kansen er zijn om elkaar verder te helpen.

5. Medewerkers- en bedrijfsprestaties gaan hand in hand

Onthoud dat de prestatie van medewerkers afhangt van de bedrijfsprestaties. Door de situatie af te wachten en de functioneringsgesprekken niet door te laten gaan, verlies jij een belangrijk communicatiemoment met je medewerkers. Zij krijgen geen feedback, waardoor het team misschien kansen misloopt. Voortdurende feedback stelt medewerkers namelijk in staat om te groeien.

6. Monitoring van het proces is key

Tevens is er zonder functioneringsgesprekken geen goede manier om de ontwikkeling van de werknemers te observeren. Je bent namelijk op afstand minder goed in staat om de groei van je medewerkers bij te houden. Functioneringsgesprekken kunnen hierbij helpen om de prestaties te vergelijken met een vorige periode. Het gaat immers om het gehele proces.

Een crisis zoals deze creëert omstandigheden die niet optimaal zijn voor de prestaties en productiviteit van werknemers. Eigenlijk is dit juist een mooie kans om het proces te herzien. Probeer de gesprekken bijvoorbeeld flexibeler in te plannen en pas ze aan de huidige omstandigheden aan. Juist nu wil je de kans op een moment van reflectie namelijk niet mislopen!