Dat zijn enkele conclusies uit het eerste wetenschappelijk onderzoek naar goed opdrachtgeverschap, uitgevoerd door het kennisplatform ZiPconomy en Tilburg University. Voor het onderzoek hebben meer dan 1.000 zelfstandige professionals én inhurende organisaties een uitgebreide vragenlijst ingevuld. Daarnaast organiseerde ZiPconomy diverse discussie-bijeenkomsten, waaronder een seminar bij de SER.
De opdrachtgever krijgt het gemiddelde cijfer van 7,6, terwijl de opdracht zelf nog hoger scoort: 7,9. Deze waardering wordt vooral bepaald door de mate waarin een opdracht goed aansluit bij de kennis, kunde en ervaring, de mate waarin een interim professional autonomie krijgt en of de opdracht een bijdrage levert het portfolio van de interim professional.
Scherpte neemt af
“De kunst is het scherp houden van de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Die is toch wat anders dan de reguliere werknemer-werkgever verhouding. Je maakt meer afspraken op output. Die scherpte neemt gedurende de opdracht af” , zo concludeert Hugo-Jan Ruts van ZiPconomy. “Daarin hebben overigens zowel opdrachtgever als opdrachtnemer iets in te doen.”
In het onderzoek werd ook gekeken naar wat de betrokkenheid bij zowel de opdracht als de opdrachtgever bepaalt, inclusief wat het rendement van het inzetten van interim professionals beïnvloedt. Arjan van den Born, hoogleraar Ondernemerschap aan de Tilburg University: “Het onderzoek laat zien dat juist die opdrachten die leiden tot kennisdeling en bevlogenheid, passende opdrachten zijn, die beide partijen groeimogelijkheden geven. Bij een langdurige relatie kijkt men niet alleen naar de korte termijn en het directe gewin, maar ook naar mogelijkheden om elkaar langdurig te versterken.”
Aandacht voor goed opdrachtgeverschap nodig
De aandacht voor goed opdrachtgeverschap past in een professionalisering van zowel de manier waarop organisaties zelfstandige interim professionals inzetten als het ondernemerschap van de zelfstandige professionals aldus de onderzoekers. Van den Born: “Dit onderzoek is een startpunt om de relaties tussen opdrachtgevers en interim-professionals te verbeteren en zo duurzame relaties te creëren waarbij inhurende organisaties en interim-professionals elkaar helpen in hun ontwikkeling”.
Hugo-Jan Ruts: “Gezien de omvang en de rol die interim professionals spelen binnen organisaties is er wel meer aandacht voor de relatie tussen opdrachtgever en interim-professionals nodig. Waar verschilt nu goed werkgeverschap van goed opdrachtgeverschap? Naar die nuance zijn we op zoek gegaan. Met dit onderzoek willen we een kader neerzetten waarmee organisaties kunnen nadenken hoe zij goed opdrachtgeverschap een plek kunnen geven in de manier waarop met interim professionals wordt samengewerkt.”