Dat stellen de onderzoekers van State of create study van het technologiebedrijf Adobe bij 5.000 consumenten in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Japan. Toch blijkt de helft van de respondenten te zeggen dat van ze wordt verwacht dat ze op de werkvloer creativiteit aan de dag leggen.
Onderzoeksresultaten
- 80 procent noemt creativiteit een cruciale pijler voor economische groei.
- bijna 66 procent is ervan overtuigd dat creativiteit een waardevolle bijdrage levert aan de maatschappij. Daarbij vond 60 procent creativiteit ook voor zichzelf bijzonder belangrijk.
- 75 procent zegt onder een steeds toenemende druk te staan om op het werk productief in plaats van creatief te zijn.
Japan
Uit het onderzoek bleek ook dat 71 procent van de Amerikaanse respondenten zichzelf creatief noemt, terwijl meer dan 90 procent aangeeft, dat creativiteit voor henzelf minstens enigszins belangrijk is. Dat bleken de hoogste cijfers te zijn, die in het onderzoek naar voren werden gebracht. Helemaal onderaan stond Japan, waar slechts 44 procent van de respondenten zichzelf creatief noemde. De onderzoekers vinden het opvallend dat de Franse, Britse en Duitse respondenten van mening waren dat Japan het meest creatieve land uit het onderzoek was.