In deze onzekere tijden zijn velen bang voor ontslag. Behoorlijk wat meer mensen dan voorgaande jaren consulteren de website Ontslag.nl of bellen de landelijke Ontslaglijn volgens oprichter en arbeidsrechtadvocaat Maarten van Gelderen.

Eind van het jaar volgen voor veel werknemers de beoordelingsgesprekken. In deze periode bellen altijd al meer mensen voor advies. Maar dit jaar zijn het er aanzienlijk meer merkt Van Gelderen aldus het ANP. Per maand bezoeken circa 20.000 mensen de site. Zo’n achthonderd bellen met de ontslaglijn. Daarvan heeft 15 procent vragen over het eindejaarsgesprek.

 

Van Gelderen: “Mensen zijn bang voor een pittig gesprek en een kritische beoordeling. Sommigen willen weten of ze ontslagen kunnen worden na één negatieve beoordeling. Anderen hebben het idee dat hun werkgever hen extra kritisch beoordeelt omdat hij bij economische tegenwind van hen af wil.”

 

Tips voor een goed gesprek

  • Wees niet vooringenomen.
  • Laat recente ervaringen niet de doorslag geven in de beeldvorming over de medewerker.
  • Let niet alleen op de te leveren prestatie, maar ook op de omstandigheden waarin de medewerker deze moet waarmaken.
  • Vermijd discussies over het karakter, maar bespreek het gewenste gedrag.
  • Zorg voor een gelijkwaardige positie.
  • Laat non-verbale interesse blijken.
  • Herhaal regelmatig zowel het eigen standpunt als de reactie van de medewerker en vat samen.
  • Maak notities.
  • Wees duidelijk en formuleer standpunten zodat deze niet voor andere uitleg vatbaar zijn.