Dit blijkt uit het Beste Werkgeversonderzoek van Effectory, waaraan ruim 190.000 respondenten uit 300 organisaties hebben meegewerkt. De respondenten zijn ondervraagd over hun werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, collega’s, leidinggevenden, beloning en ontwikkelingsmogelijkheden. De 100 hoogst scorende organisaties zijn genomineerd voor de titel ‘Beste Werkgever van Nederland’.
Positieve, productieve werksfeer
Guido Heezen, directeur van Effectory en HR-trendwatcher, vindt het niet verwonderlijk dat het contact met collega’s zoveel invloed heeft op de beoordeling van een werkgever. “Bij de 100 beste werkgevers van Nederland heerst een positieve, productieve werksfeer. Contact met collega’s is hier een van de belangrijkste oorzaken van. Het zorgt voor plezier, betrokkenheid en een soepele samenwerking. Zonder dit contact zijn goede prestaties onmogelijk.”
Hij vervolgt: “Als werkgever kun je ruimte maken voor collegiaal contact. Dit begint door zelf het goede voorbeeld te geven als werkgever: toon belangstelling voor je medewerkers en hun situatie, dan zullen zij dat onder elkaar ook doen. Geef uitleg over de besluitvorming in je organisatie en de gevolgen hiervan, ongeacht of deze goed of slecht zijn. Open communicatie bevordert niet alleen de werksfeer en de samenwerking maar zorgt tegelijkertijd voor vertrouwen in de organisatie.”
Social media kan imago versterken
Volgens Heezen zijn tevreden medewerkers geweldige ambassadeurs voor een werkgever. Hun positieve verhalen versterken het imago van een organisatie op de arbeidsmarkt enorm. “Met de komst van social media is het nog veel gemakkelijker geworden om te zien wie waar werkt en hoe enthousiast men is. Het imago van een werkgever is cruciaal voor het aantrekken van nieuw talent.”
Op 28 september 2011 worden de winnaars van de Beste Werkgevers Awards 2011 bekend gemaakt, zie www.beste-werkgevers.nl.