Daniel Cable, onderzoeker van de Londen Business School, vergeleek de promotiekansen van thuiswerkers en mensen die op kantoor werken met elkaar.
Goede indruk
Medewerkers worden door hun leidinggevende als betrouwbaarder en productiever gezien als zij regelmatig fysiek op kantoor aanwezig zijn. Dit staat los van de kwaliteit van hun werk. Het onderzoek geeft aan dat zichtbaarheid van de medewerker de illusie van waarde creëert. Werknemers die aan het einde van de werkdag het kantoor als laatste verlaten maken een goede indruk bij de manager, ook als zij die extra tijd gebruiken voor werkzaamheden die buiten het takenpakket van de betreffende medewerker vallen. Opvallend is dat de conclusies ook gelden voor bedrijven die hun medewerkers stimuleren om thuis te gaan werken. Veel thuiswerkers hebben dit door en maken uitgebreide verslagen van hun uitgevoerde werkzaamheden en sturen dit door naar de leidinggevende.
Werkende moeders
Werkende moeders hebben met name last van de kleinere kans op promotie bij veel thuis werken. Dit omdat zij het werk moeten combineren met de zorg voor hun kinderen. Het onderzoek concludeert tot slot dat thuiswerken zijn stigma waarschijnlijk alleen zal verliezen als meer werknemers thuis zullen gaan werken in plaats van op kantoor.