“Er is geen enkel verband tussen tevredenheid en beter presteren,” zegt Luc Dekeyser, directeur van het kenniscentrum van SD Worx. “Wel tussen ontevredenheid en slechter presteren…” Bevlogen medewerkers daarentegen maken wel het verschil. Dekeyser: “Tevredenheid is slechts de basis om verder te kunnen werken aan engagement. Gedrevenheid en diep engagement verkrijg je door de inhoud van jobs boeiender te maken, de zelfregulering van een functie te verhogen, carrièregroei mogelijk te maken, een gedragen cultuur en missie uit te stralen, waardering uit te spreken en de nodige ondersteuning te bieden aan je medewerkers.”
Percentage geëngageerd
Uit onderzoek van SD Worx blijkt dat in een gemiddelde organisatie 22 procent van de medewerkers ontevreden is, 61 procent tevreden en 17 procent geëngageerd. Bedrijven kunnen de kosten voor ziekteverzuim tot 53 procent laten dalen als ze investeren in engagement. Ontevreden medewerkers zijn namelijk meer dan twee keer zo vaak afwezig op het werk dan hun bevlogen collega’s. Ook de productiviteit kan flink worden verhoogd als het aandeel geëngageerde medewerkers stijgt. Als het aandeel bevlogen medewerkers stijgt naar 40 procent, verhoogt dat de productiviteit in het bedrijf met 13 procent aldus de onderzoekers.