Medewerkers die zich sterk identificeren met hun organisatie zijn een goede voorspeller van tevredenheid, coöperatief gedrag, functieprestatie, organisatieverantwoord gedrag en klantgerichtheid. Dat blijkt uit een groot onderzoek van het Research Institute of Management van de Erasmus Universiteit.

Een gedegen organisatie-identificatie begint bij de leiders. De mate waarin zij zich identificeren met de organisatie en dit weten over te brengen, heeft namelijk directe invloed op de mate van organisatie-identificatie van medewerkers. Deze invloed verloopt echter stapsgewijs. Zo beïnvloeden ceo’s de managers, die op hun beurt de medewerkers beïnvloeden.

 

Meer omzet

Verder blijkt dat managers met een hoge mate van identificatie meer omzet behalen. En dat medewerkers met een hoge mate van identificatie met de organisatie effectiever werken en meer verkopen. ‘Slechte’ en charismatische leiders die de visie en waarden van de organisatie niet onderschreven hadden daarentegen een negatieve invloed op hun medewerkers. 

Positieve invloed
Ook een goed middenkader is van belang voor het uitdragen van de visie en waarden van de organisatie. Dit omdat zij vaak de directe link zijn met medewerkers en de afstand van medewerkers tot de ceo vaak te groot is. Als het management zich identificeert met de organisatie en dat toont in woorden en gedrag, heeft dat een positieve invloed op de medewerkers en uiteindelijk op het financiële resultaat.