Hoewel veel bedrijven nog steeds werken met een traditionele HR-cyclus van (half)jaarlijkse functionering- en beoordelingsgesprekken heeft dit een negatief effect op de engagement van medewerkers. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Intuo onder 104 bedrijven. 

Van de onderzochte bedrijven die laag scoren op betrokkenheid werkt 44 procent nog volgens traditionele processen, terwijl bedrijven die hoog scoren op betrokkenheid vooral werken met hybride beoordelingsprocessen (56%). Daarbij wordt jaarlijks slechts één verplicht gesprek gehouden, maar worden regelmatig informele gesprekken tussen manager en personeel gestimuleerd. Door de beoordelingscultuur anders in te richten, is er dus eenvoudig winst te behalen als het gaat om de betrokkenheid van medewerkers.

Drijfveren medewerkers

Werknemersbetrokkenheid staat in 2020 bij HR-teams hoog op de agenda, zo blijkt ook uit het onderzoek. Maar liefst 66 procent van de teams gaf aan het komende jaar werknemersbetrokkenheid als speerpunt te hebben. Niet gek, want een hoge werknemersbetrokkenheid draagt onder meer bij aan de bedrijfsgroei en winst per medewerker. Toch blijkt het in de praktijk lastig de betrokkenheid van medewerkers naar een hoger niveau te tillen, omdat elk bedrijf zijn eigen cultuur kent en er geen one-size-fits-all oplossing is. Uit het onderzoek blijkt wel dat er een aantal belangrijke drijfveren van betrokkenheid zijn; zo heeft werkplezier grote invloed (73%) op werknemersbetrokkenheid, evenals gedeelde waarden (64%) en de behoefte van medewerkers om zich in te zetten als ambassadeur van de organisatie (60%).