Het onderzoek laat zien dat medewerkers divers reageren op kritische feedback, wat logischerwijs het ongemakkelijke gevoel rondom dit thema versterkt. 39 Procent van de medewerkers geeft aan door te vragen om van kritiek te leren en er zijn voordeel mee te doen. 7 procent van de werknemers bedankt voor de feedback. 52 procent van de medewerkers vindt van zichzelf dat hij goed met kritiek om kan gaan, maar kritische feedback kan ook een minder positieve reactie ontlokken. In veel gevallen worden medewerkers er onzeker van (23 procent), of schieten ze in de verdediging (19 procent).
Feedbackcultuur
Opvallende uitkomsten in dit onderzoek zijn de verschillende feedbackculturen per sector. Zo hebben medewerkers die kritiek ontvangen in industrie, landbouw, bouw en energie een bovengemiddeld secundaire reactie. Ruim een kwart van de medewerkers geeft aan niet direct te reageren om de feedback eerst even te verwerken. Waar in openbaar bestuur en overheid medewerkers de feedback het vaakst incasseren zonder door te vragen (10 procent), stribbelen medewerkers in zorg en onderwijs het meest tegen. Hier geeft een kwart aan regelmatig, bedoeld of onbedoeld, in de verdediging te gaan.
Ook leeftijd laat verrassende verschillen zien. Hoe jonger de medewerker, hoe gemakkelijker het geven van kritische feedback hem afgaat. Een derde van de werknemers van 18 tot 24 jaar oud geeft aan geen zenuwen te ervaren als ze collega’s van kritiek voorzien, tegenover slechts 16 procent van de werknemers ouder dan 55 jaar.
Marijn de Geus, CEO bij TrainTool zegt hierover: “Feedback geven is altijd met het oog op vooruitgang. Ondanks dat dit Nederland de zenuwen bezorgt, heeft het vaak wel de gewenste uitwerking. Namelijk, dat een medewerker nog beter zijn best doet en handvatten heeft om een beter resultaat te behalen. De manier waarop feedback wordt overgebracht is hierin bepalend. Niet iedereen is even sterk in het vertalen van gedachten naar een verhaal waar de ontvanger echt iets aan heeft. Een andere succesfactor voor het geven en ontvangen van feedback is een constructieve houding. Sta open voor elkaars inzicht en vraag bij onduidelijkheid verder. Spreek samen af wat de vervolgstappen zijn. Zo maak je het concreet en ontstaat er onderling begrip. Door je van deze factoren bewust te zijn, is ieder feedbackmoment een leermoment.”