Het reisbureau stuurde haar medewerkers een waarschuwingsbrief die veel ophef veroorzaakte. In de brief werden medewerkers gewaarschuwd dat als zij een klant geen hand zouden geven er een officiële waarschuwing volgt. Bij een volgend voorval zou dit leiden tot beëindiging van het dienstverband.
Set van fatsoensnormen
In artikel 7:660 BW staat dat de werknemer zich heeft te houden aan instructies van de werkgever omtrent het verrichten van de arbeid en instructies met betrekking tot de goede orde in de onderneming. De vraag is volgens Dubois-van Kleef hoe ver dit instructierecht van de werkgever reikt Het lijkt erop dat de wetgever hiermee heeft bedoeld dat de werkgever bevoegd is maatregelen uit te vaardigen ter bevordering van een goede bedrijfsvoering. Deze regels zouden ook kunnen gelden voor de uitstraling van het bedrijf naar buiten toe. De door Arke gehanteerde ‘set van fatsoensnormen’ valt binnen dit instructierecht. Het doel van het hanteren van deze fatsoensnormen is om hierdoor meer boekingen en omzet te krijgen. De set van deze normen zou bestaan uit het aanbieden van een stoel en kopje koffie en het geven van een hand.
Klantvriendelijkheid
Indien een werknemer zich niet houdt aan de regels van het bedrijf zou dit een reden voor ontslag kunnen rechtvaardigen. In de situatie bij het reisbureau is de aangekondigde maatregel buitensporig. “Arke wil met de opgelegde instructies de klantvriendelijkheid bevorderen om zodoende meer boekingen en omzet te krijgen. De werknemers van Arke zijn het gezicht van het bedrijf en zij zullen de klantvriendelijkheid moeten uitstralen. Deze klantvriendelijkheid kan ook worden uitgestraald zonder het geven van een hand,” aldus Dubois-van Kleef.