Het gedrag van leidinggevenden beïnvloedt het werkplezier van medewerkers, en dat gedrag is ondermaats. Managers hebben geen goed gevoel voor wat de werknemer belangrijk vindt. Dat blijkt uit onderzoek door Intomart GfK in opdracht van accountants- en adviesorganisatie Grant Thornton naar integriteit en werkplezier onder werknemers van middelgrote organisaties.

In totaal werkten 500 werknemers van middelgrote commerciële en non-profit organisaties mee aan het onderzoek, waarin gedragscodes en de invloed daarvan op werkplezier centraal stonden.

 

Manager van grote invloed

Uit het onderzoek komt naar voren dat collega’s over elkaar roddelen (87 procent), collega’s zich ten onrechte ziek melden (70 procent) en collega’s elkaar lang niet altijd op ongewenst gedrag aanspreken (53procent). Hoewel deze factoren voor verbetering vatbaar zijn, beïnvloeden ze het werkplezier nauwelijks. Het is juist de leidinggevende die van grote invloed is op het werkplezier van werknemers binnen organisaties, en daarmee is het volgens de respondenten ondermaats gesteld.
Leidinggevenden hebben geen goed gevoel voor wat de werknemer belangrijk vindt, zegt 58 procent van de werknemers. Ook geven ze onvoldoende blijk van waardering bij goed functioneren (51 procent) en vertonen ze niet altijd het juiste voorbeeldgedrag (53 procent).

Liefdesrelaties collega’s bespreekbaar

Een andere opvallende conclusie is dat 29 procent van de werknemers zegt dat ‘niet iedereen binnen de organisatie weet wat gewenst en ongewenst gedrag is’. Meer dan een derde (38 procent) vindt dat de organisatie niet goed optreedt tegen ongewenst gedrag. Amoureuze verhoudingen tussen collega’s, die over het algemeen veel stof doen opwaaien, zijn in de meeste organisaties (59 procent) goed bespreekbaar.