Een leider die zijn verkopers intellectueel weet te inspireren heeft daarentegen goud in handen: medewerkers zetten zich dan meer in om te presteren en nieuwe dingen te leren. Als een leider inspirerend communiceert met zijn verkopers ontwikkelen ze manieren om in diverse situaties beter te verkopen en zo hun prestaties te verhogen. Echter, een overdaad aan complimenten kan een averechts effect hebben op een goede manier van verkopen. Werknemers nemen een manager die constant complimenten uitdeelt niet serieus.
Leeftijdsopbouw
Uit het veldonderzoek van Dietz blijkt verder dat een team dat nadenkt over strategieën en prestaties en deze kan aanpassen aan een veranderende omgeving, een positieve invloed heeft op de prestaties van een individuele verkoopmedewerker. Tot slot speelt ook de leeftijdsopbouw van een team speelt ook een belangrijke rol: hoe groter de leeftijdsverschillen binnen een team, hoe slechter de prestaties van de medewerkers.
Ga naar www.hrstrategie.nl/research om het promotieonderzoek van Dietz te downloaden.
Tip
Wilt u op de hoogte blijven van de laatste wetenschappelijke onderzoeken op HR-gebied? Neem dan een abonnement op HR Strategie Magazine. Dit vakblad voor de HR-management top staat garant voor visionair gedachtegoed, need to know-informatie en interviews met top HR-managers. En dat inspireert en helpt u als HR-manager bij het implementeren van moderne inzichten en modellen in uw eigen organisatie.