Tijdens mijn coaching-sessies kom ik de meest uiteenlopende varianten van gedoe tegen. Wat het gedoe ook is, het heeft altijd dezelfde kenmerken: het kost een hoop tijd en energie.

Onlangs sprak ik een manager van 14 medische klinieken. “Ik kom maar niet toe aan waar het echt om gaat, wat er écht toe doet. Soms kom ik niet eens toe aan mezelf!”, zo liet ze me weten. “Vaak begin ik op maandag vol frisse moed aan een nieuwe week. Om de week goed te starten begin ik daarom op zondagavond alvast met het opstellen van een aantal prioriteiten. Jammer dat ik iedere keer dat ik dat doe, wakker lig en de maandag toch met net iets minder energie start dan gehoopt. Wat een gedoe!”

Ondanks alle goede intenties start de week al snel weer met de waan van de dag, verzucht ze. “Vraag mij op vrijdag wat ik gedaan heb die week en dan is één ding zeker: niet mijn prioriteiten van de zondag ervoor! Maar volgende week gaat het vast beter…” Haar vraag aan mij: Help mij met het realiseren van mijn jaarplan. De eerste vraag van mijn kant: In welk jaar is jouw plan opgesteld? Dat bleek 2015! Al het gedoe was de boosdoener.

Blokkade in het brein

Gedoe is soms niet te vatten, maar het heeft vaak wel vat op jou en jouw agenda. Gedoe lijkt soms ook besmettelijk: jij gedoe, iedereen gedoe. Zie die cirkel maar eens te doorbreken. Soms is het gedoe ook niet jouw keuze: de organisatie geeft je een verandertaak mee of verandert van visie of strategie. Meestal zorgt dat voor persoonlijk gedoe, MT-gedoe of teamgedoe. En als je pech hebt komt het van alle kanten.

HR-gedoe gaat naast de ‘harde’ kant (regels, afspraken, procedures) in de eerste plaats om de omgang met mensen, de ‘zachte’ kant. Menselijk gedoe creëert letterlijk een blokkade in het brein en zet de overleefmodus aan. Door inzichten te hebben over hoe het brein werkt (van u, collega’s en klanten), hebt u een stuk minder gedoe.