Een team van professionals presteert het best als de leden elkaar aanvullen, scherp houden en elkaar vertrouwen. Vooral dat vertrouwen is zeer belangrijk. Als we elkaar niet vertrouwen, is een productieve samenwerking vaak ver weg. Soms wordt de kwaliteit van een team inderdaad naar beneden gehaald door het gedrag van één enkel persoon. Die neemt zijn verantwoordelijkheid niet, deelt geen kennis, overvleugelt iedereen of loopt juist de kantjes er vanaf.
Vertrouwen ondermijnd
Als nu echter de manager deze persoon gaat aanspreken op hoe hij of zij zich gedraagt wordt daarmee het vertrouwen in het team sterk ondermijnd. Hoe komt de manager aan zijn kennis over het gedrag van de betreffende persoon? Juist… van de andere teamleden. Waarom hebben die collega’s zelf niks gezegd en zijn ze naar de manager gelopen?
Spreek elkaar aan binnen een team
Managers moeten niet de moed hebben individuen aan te spreken, ze moeten in het team de moed stimuleren om elkáár aan te spreken. Door aan het team te vragen wat ze nodig hebben om met elkaar in gesprek te gaan. Een coach? Een cursus feedback geven? Willen ze samen vlotten bouwen? De manager faciliteert het teamwordingsproces, maar neemt het niet over. Op het moment dat hij of zij individuen gaat aanspreken op hun ongewenste gedrag ondermijnt men daarmee het meest cruciale dat nodig is om een team te worden: vertrouwen van de professionals in elkaar.
Zelf een dilemma aandragen?
divan@weka.nl